پنجشنبه 2 بهمن 1399
تاکتیک در فوتبال - تعریف تاکتیک

تاکتیک در فوتبال - تعریف تاکتیک
تاکتیک عبارت است از انجام برنامه هاي دسته جمعی در سه زمان
- حمله یا زمان مالکیت توپ
- دفاع یا هنگام مالکیت حریف بر توپ
- تغییر وضعیت یا انتقال

افزودن تغییر وضعیت به زمانهاي بازي در فوتبال بر میناي تئوري لوئیس ونگال مربـی بـزرگ هلنـدي در فوتبـال صورت گرفته است. بر مبناي این تئوري انتقال یا تغییر وضعیت در فوتبال خود به دو قسمت تقسیم می شود:
- تغییر وضعیت از دفاع به حمله
- تغییر وضعیت از حمله به دفاع

بر مبناي این نظریه زمان انتقال در فوتبال مدرن مهمترین بخش و تعیین کننده ترین زمان بازي است و کیفیت دو زمان دیگر یعنی دفاع و حمله تابع کیفیت و نحوه زمان انتقال است .
هنگامی که راجع به تاکتیک صحبت می شود در مورد برنامه گروهی یا تیمی در یکی از سه زمان مـذکور در بـازي فوتبال صحبت می شود .
لازم به ذکر است که تعداد بازیکنان حاضر در برنامه نیز حائز اهمیت است. براي مثال چنانچه ایده در مورد 2 تا 7 بازیکن باشد این برنامه ها گروهی است. چنانچه ایده براي تعداد بیشتري باشد ایده یک برنامه تیمی است. این تاکتیک ها می تواند براي خطوط مشخص (تاکتیکهاي خطوط) مناطق مشخص (منطقه اي یـا Zonal (و یـا نفـرات
مشخص باشد .
در مبحث تاکتیک کلمات دیگري نیز مطرح میشـوند .کلمـاتی از قبیـل اسـتراتژي ، نقشـه بـازي (Plan Game) و آرایش هاي تیمی .(Formations Team)در اینجا به مفاهیم اولیه این لغات نیز می پردازیم 

 

استراتژي:به معناي ایدههاي کلی بازي در یک تیم است. براي مثال اینکه یک تیم فوتبال هجومی بازي می کنـد یا فوتبال تدافعی استراتژي بازي آن تیم است. اینکه آیا یک تیم توان پذس در زمین حریف را دارد یا خیر بسته بـه استراتژي بازي دارد. استراتژي بازي یک تیم بر مبناي واقعیتهاي، امکانات و توانائی هاي یـک تـیم تـدوین می شـود.
مربیان مجرب معمولا نحوه انتخاب بازیکنان را بر میناي استراتژي بازي قرار می دهند. تیمهایی فیزیکی با تمایل به پرس از نفرات قوي در درگیريهاي یک در مقابل یک بهره میگیرند.

 

نقشه بازي:(Plan Game (درمصاف با دو تیم مختلف، هر تیم نیازمند طراحـی برنامـه اي بـراي رویـارویی بـا حریف خود میباشد. هدف از این طرح حداکثر استفاده از توان تیمی خودي در مقابل نقاط ضـعف تـیم حریـف بـه هنگام حمله و حداکثر پوشش نقاط ضعف تیم خودي در برابر نقاط قوت حریف به هنگام دفاع میباشد که بایـد در راستاي استراتژي کلی تیم باشد .

 

آرایشهاي تیمی:(Formations Team (نحوه قرار گرفتن بازیکنان یک تیم در زمین را ارایش تیمی می نامند.
براي نشان دادن این ارایش ها از اعداد استفاده میشود که در آن اولین عدد مربوط به خط دفاع می باشد و آخـرین ان مربوط به خط حمله است. مجموع این اعداد برابر عدد 10 است. در این روش از آنجا که دروازبان معمـو لا ثابـت است و قابل تغییر نیست در محاسبه نفرات مد نظر قرار نمی گیرد و آرایش براي بازیکنان درون زمین ذکر میگردد.
در مقالات آینده سعی میکنم تا تعدادي از آرایش هاي استاندارد را بررسی کنم.

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone