شنبه 30 مرداد 1400
ورزش هوازی یا قدرتی؟

ورزش هوازی یا قدرتی؟

همه ما این را می دانیم که در کنار برنامه غذایی برای تناسب اندام باید ورزش داشته باشیم اما خیلی از افراد مخصوصا کسانی که می خواهند لاغر شوند نمی دانند باید روی ورزش هوازی بیشتر کار کنند یا قدرتی و یا اصلا تفاوت این دو در چیست؟

 

ورزش هوازی بهتر است یا قدرتی؟

این موضوع را در شکل یک کوئیز برای شما آماده کرده ام تا ببینید اطلاعاتتان در این زمینه تا چه مقدار بالا است. مسلما پس از انجام این کوئیز متوجه موارد بسیاری خواهید شد که در مسیر کاهش وزن یا افزایش وزن به کمکتان خواهند آمد.

 

جواب ها

1- ورزش های قلبی عروقی که با نام ورزش های هوازی یا ایروبیک می شناسیمشان باعث بالا رفتن ضربان قلب و عرق کردنتان می شوند – و این برای قلب خوب است. ورزش هوازی معمولی چه دویدن آهسته، دوچرخه سواری، شنا یا پیاده روی با سرعت بالا باشد باعث قوی تر شدن قلبتان می شود. این نوع ورزش ها همچنین برای فشار خون و کلسترول نیز مناسب هستند و حتی از ابتلا به سرطان نیز پیشگیری می کنند. با این حال هر دو نوع ورزش ( هوازی و قدرتی ) برای پیشگیری از بیماری های قلبی موثر هستند.

 

۲- کاره اصلی قلب رساندن اکسیژن به بدن است. ورزش ایروبیک که هوازی هم نامیده می شود کمک می کند این کار بهتر انجام بگیرد. ورزش هوازی شامل تمام فعالیت هایی می شود که بدن را مجبور به مصرف بیشتر اکسیژن می کنند، مانند دویدن با سرعت آهسته.

 

۳- ۲ و نیم ساعت از هر نوع ورزشی که باعث می شود سخت تر نفس بکشید و ضربان قلبتان را بالا ببرد. هر طور که راحت هستید این مقدار زمان را تقسیم کنید – برای مثال به مدت ۵ روز روزی ۳۰ دقیقه ورزش هوازی انجام دهید – فقط مطمئن شوید هر وقت شروع به ورزش می کنید حداقل شامل ۱۰ دقیقه شود. نمی توانید به این مقدار ساعت برسید؟ هرچه در توانتان است را انجام دهید. در چنین شرایطی باز هم به بدنتان کمک کرده اید.

 

۴- درست عضلات حتی زمانی که ورزش نمی کنید هم کالری می سوزانند. بنابراین هرچه عضله بیشتری داشته باشید کالری بیشتری نیز می سوزانید. اگر معمولا با وزنه ورزش می کنید، کاهش وزن خواهید داشت و ظاهرتان لاغرتر می شود. می خواهید بدن خود را تبدیل به ماشین کالری سوزی کنید؟ از وزنه ها یا دستگاه هایی که با وزنه کار می کنند کمک بگیرید.

 

۵- ورزش هوازی در مورد قلب حرف اول را می زند اما ورزش های قدرتی برای عضلات و مفاصل معجزه می کنند. سعی کنید حداقل دو مرتبه در هفته ورزش قدرتی انجام دهید و روی پاها، ران ها، شکم، قفسه سینه، شانه ها و بازوها کار کنید.

 

۶- ورزشی که ابتدا به سراغش می روید بستگی به هدفتان دارد. اگر به این فکر هستید که بتوانید ۵ کیلومتر را بدون توقف بدوید با هوازی شروع کنید. عضلاتتان گرم خواهند شد و این می تواند کمکتان کند در طول ورزش هوازی دچار مصدومیت نشوید. اگر روی ورزش های قدرتی تمرکز کرده اید ابتدا با وزنه ها شروع کنید. وزنه زدن قبل از ورزش هوازی کمکتان می کند قوی تر و عضلانی تر شوید.

 

۷- چه شنا، دویدن، حرکت شنای قدرتی و یا دستگاه استفاده کنید، کاری عالی برای مغزتان انجام می دهید. ورزش های هوازی و قدرتی هر دو کمک می کنند حافظه تان بهبود پیدا کند و فکرتان بهتر کار کند.

 

۸- ورزش با وزنه خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می دهد، بیماری که استخوان ها را ضعیف می کند و خطر زمین خوردن و شکستگی استخوان را افزایش می دهد. تمرین با وزنه استخوان ها را قوی می کند تعادل را بهبود می دهد و با بالا رفتن سن کارهای روزانه برایتان دشوار نخواهد شد – مانند بالا رفتن از پله ها، بلند شدن از روی صندلی و یا بلند کردن کیسه ها خرید. دیگر ورزش هایی که در آن باید وزن حمل کنید مانند رقص یا پیاده روی نیز می توانند کمک کنند.

 

۹- وقتی وزنه بلند می کنید، زخم های کوچکی روی عضلات ایجاد می شود. بنابراین بدنتان قبل از اینکه دوباره دست به وزنه ببرید به ریکاوری نیاز دارد. می توانید در این ۴۸ ساعت به ورزش های هوازی بپردازید.

 

۱۰- هر ۶ تا ۱۲ هفته برای بهره بردن از بیشترین مزایا باید بدن را غافلگیر کنید. تغییر دادن تمرینات باعث می شود قوی تر شوید و از مصدومیت پیشگیری شود. اگر کمی از تمرین های خود خسته شده اید، تمرین های دیگر را امتحان کنید از وزنه های سنگین تر استفاده کنید و یا تعداد دفعات انجام تمرین ها را تغییر دهید.

 

۱۱- آهسته و با تمرکز انجام دادن حرکات با عجله و سرعت بالا منجر به مصدومیت می شود. به جای این کار روی فرم مناسب تمرکز کنید. وزنه را کج نگیرید و یا از فشار زیاد استفاده نکنید. اگر تا به حال زیاد با وزنه کار نکرده اید ابتدا از مربی خود نکاتی را بیاموزید. برای مثال، به خاطر داشته باشید که باید نفس بکشید. در حالی که وزنه را بالا می برید نفس را خارج کنید و وقتی پایین می آورید نفس را فرو دهید.

 

اگر تعداد جواب های درستی که دادید بیشتر از جواب های اشتباه است اطلاعاتتان خوب است اما یادگیری وآموختن نکات پایان پذیر نیست و اگر تعداد جواب های اشتباهتان بالا است حتما به خاطر داشته باشید ورزش را با کمک یک فرد حرفه ای شروع کنید. سایت فیتامین با ارائه برنامه ورزشی و مشاوره در کنار آن مسیر را برای کسانی که می خواهند به وزن و اندام ایده آل برسند هموار کرده است پس اگر مایلید ورزش را به صورت متعادل و حرفه ای شروع کنید همین امروز ثبت نام کنید.

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone