پنجشنبه 24 تير 1400
معرفی پست های فوتبال

معرفی پست های فوتبال

سیستم های فوتبال در سال های اخیر دچار تغییرات محسوسی شده اند و هر چند سال یک بار پستی جدید با قابلیت های متفاوت به ترکیب باکیفیت ترین سرمربیان فوتبال جهان اضافه می شود.

سایت بوندسلیگا در این مقاله به بررسی قابلیت ها و ویژگی هایی پرداخته که به هر بازیکنی کمک می کند در پست شان تبدیل به بهترین بازیکن شود.

 

پست های فوتبال

 

پست شماره یک

وظیفه اصلی: جلوگیری از گلزنی رقبا، همچنین سازماندهی خط دفاعی و بازی سازی از عمق

نمونه بوندسلیگایی: مانوئل نویر

مانوئل نویر توانایی بالایی در نشان دادن واکنش در مثابل ضربات بازیکنان حریف داشته، اما در اجرای نقش سوئیپر- دروازه بان نیز مهارت دارد. سنگربانانی با قدرت بازی با پا در دنیای مدرن فوتبال بیشترین طرفدار را دارند و فوتبال باید از این حیث از نویر ممنون باشد.

رنه هیگوئیتا، درواه بان کلمبیایی در دهه 90 سعی در دریبل کردن مهاجمان حریف داشت و همیشه هم موفق نبود. در دنیای امروز آلیسون و ادرسون در بازس با پا مهارت داشته و نقش مهمی در کسب جام تیم هایشان دارند، اما مانوئل نویر در جام جهانی 2014 با خروج های متوالی از دروازه اش نقش مهمی در قهرمانی آلمان ایفا کرد. نویر اگر مجبور باشد قادر به جاگذاشتن مهاجم پیش رو است، اما او معمولا با یک پاس مناسب هم تیمش اش را پیدا می کند.

نویر در بیش از یک دهه موفق به مهار بیش از 80 درصد ضربات بازیکنان تیم های مقابل شده، هفت قهرمانی بوندسلیگا، چهار دی اف بی پوکال و یک لیگ قهرمانان را نیز فتح کرده است.

 

پست های فوتبال

 

پست: مدافع کناری

وظیفه اصلی: یارگیری وینگرهای حریف، حمایت از هافبک های کناری، اورلپ و ارسال پاس به داخل محوطه جریمه رقبا

نمونه بوندسلیگایی: بنجامین پاوارد

پاوارد در ابتدا در لیل و در ادامه در اشتوتگارت یک مدافع میانی بود، اما قابلیت بازی خوانی از مرکز باعث شد این مهارت ها او را تبدیل به یک مدافع کناری سطح بالا بکند. اگرچه اشتوتگارت در نهایت در پایان فصل به دسته پایین تر سقوط کرد، اما پاوارد میانگین هشت پیروزی در چالش های تن به تن در هر بازی را به ثبت رساند. بر خلاف وینگ بک هایی که می خواهند خودشان همه کاره باشند، پاوارد فصل قبل میاگین 41 بار صاحب توپ کردن هم تیمی هایش در موقعیتی بهتر را به ثبت رساند.

این بدان معنا نیست که بنجاکین پاوارد در صورت نیاز نمی تواند در امور هجومی نیز شرکت کند. در حریان جام جهانی 2018 و در شرایطی که فرانسه از آرژانتین عقب بود، پاوارد با یک ضربه والی فوق العاده از گوشه محوطه موفق شد زیباترین گل جام را به ثمر رسانده و مقدمات صعود تیمش را فراهم کند.

 

پست های فوتبال

 

پست: وینگ بک

وظیفه اصلی: اورلپ و ارسال پاس به داخل محوطه جریمه رقبا، یارگیری وینگرهای حریف در صورت نیاز، معمولا مستقر در کنار خط

نمونه بوندسلیگایی: جاشوا کیمیچ
در شرایطی که فیلیپ لام، ستاره بزرگ فوتبال آلمان و باشگاه بایرن مونیخ در اواخر دوران درخشان حرفه ایش بود، بازیکنی به نام جاشوا کیمیچ ظهور کرد.

او در روزهای ابتدایی حضور در ترکیب لایپزیش هافبک باکس تو باکس بود، اما بعد از بحران مصدومیت بایرن مونیخ زیر نظر پپ گواردیولا در فصل 16-2015، به طور موقعت در پست مدافع میانی مورد استفاده قرار گرفت. در ادامه حتی یوواخیم لوو از او در پست هافبک میانی نیز بهره برد.

همه افرادی که نمایش های فصل گذشته کیمیچ در پست وینگ بک را تماشا کردند، بی شک به این نتیجه رسیده اند که او عملکرد درخشانی داشته و در جهان در این پست بهترین به شمار می آید. او 7.4 کیلومتر در هر بازی پوشش داده و این مسافت زیاد تاثیری روی دقت یا قدرت کنترل کیمیچ نداشته است.

او 3369 لمس توپ داشته و 91 درصد پاس هایش را درست به سمت مقصد هدایت کرده است. کیمیچ از این حیث بهتر از دیگر هم پستی هایش بوده و فقط یادون سانچو، ستاره دورتموند موفق شد بیشتر از 13 پاس کیمیچ برای هم تیمی هخایش پاس گل ارسال کند.

 

پست های فوتبال

 

پست: مدافع وسط

وظیفه اصلی: متوقف کردن حمله تیم های رقیب، بازیسازی از عقب زمین، شجاعت و قدرت سرزنی، معمولا از بازیکنان فیزیکی در این پست استفاده می شود.

نمونه بوندسلیگایی: نیکولاس سوله

علیرغم قدبلند، نیکولاس سوله با میانگین سرعت 21.6 مایل در هر ساعت بعد از کینگزلی کومان سریع ترین بازیکن ترکیب بایرن مونیخ به شمار می آید و می توان او را یک مدافع وسط مدرن خطاب کرد. اوبه قدری قدبلند است که بتواند توپ های بلند را در محوطه جریمه دور کرده و در محوطه حریف نیز تاثیرگذار ظاهر شود، اما همزمان به قدری سرعت دارد که بتواند پاس بازیکنان حریف برای مهاجمان را نیز قطع کند.

آمار و ارقام ثبت شده توسط نیکولاس سوله فوق العاده است. علیرغم ظاهری تنومند، او فصل گذشته میانگین تنها نیم خطا در هر بازی را به ثبت رساند. همچنین تنها تیاگو، هم تیمی سوله با 2799 لمس توپ از این حیث در طول فصل عملکرد بهتری داشت.

یوواخیم لوو، سرمربی تیم ملی آلمان اخیرا روی به استفاده از سیستم سه دفاعه آورده و نیکلاس سوله در وسط گمارده شده و جاناتان تاه و ماتیاس گینتر نیز در دو سمت او قرار می گیرند. پست نیکلاسی سوله تعجب برانگیز نیست، زیرا او بهتر از هر بازیکن دیگری قادر به جلوگیری از حمله رقبا در طول مسابقه است.

 

پست های فوتبال

 

پست: مدافع وسط (سوئیپر)

وظیفه اصلی: تلاش برای پر کردن فضاهای خالی ایجاد شده هنگام تحت فشار بودن خط دفاعی، بازیخوانی از عمق، اضافه شدن به هافبک ها هنگام مالیت توپ و توجه کمتر به یارگیری

نمونه بوندسلیگایی: ماکوتو هاسبه

هاسبه در سال 2009 و در حالیکه هافبک بود موفق شد با لباس ولفسبورگ بوندسلیگا را فتح کرد، اما حالا شاید بعد از گذشته 10 سال و با بهره گیری از مهارت هایش تبدیل به بهترین سوئیپر بوندسلیگا شده است.

این بازیکن ژاپنی گرچه حالا 35 سال سن داشته و پاهایش مانند گذشته سریع نیستند، اما با قدرت ذهنی اش قادر به جبران این نقصان بوده است. اینتراخت فرانکفورت در فصل گذشته موفق شد به مرحله نیمه نهایی لیگ اروپا راه یابد و در حالی که لوکا یوویچ، سباستین هالر و آنته ربیچ بیشتر توجهات را به خود اختصاص می دادند، این موفقیت بر پایه خصوصیات ماکوتو هاسبه بنا شده بود.

اگر گاهی توپ از روی سر دیگر مدافعان فرانکفورت عبور کند، هاسبه در قلب محوطه جریمه حاضر بوده و قبل از رخ دادن خطر با بازیخوانی مشکل را حل می کند. چهار کارت زرد در 28 بازی کارنامه بازیکنی است که ترجیح می دهد به جای تکل زدن توپ را قطع کند.

 

 پست های فوتبال

 

پست: مدافع وسط

وظیفه اصلی: متوقف کردن حمله تیم های رقیب، معمولا در سیستم دفاع سه نفره از این بازیکن استفاده می شود، قابلیت حفط و بازپس گیری توپ، اعتماد به نفس در اختیار داشتن توپ

نمونه بوندسلیگایی: مت هوملس

با ایفای نقش مدافع میانی و سوئیپر، مت هوملس و مدافع با سابقه آلمان و بایرن یعنی ژروم بواتنگ برای مدتی طولانی معنای جدیدی به وظایف مدافعان میانی در فوتبال آلمان دادند. این دو بازیکن از مسابقات زیر 21 سال در سال 2009 با لباس آلمان تا سال 2019 که مت هوملس به دورتموند بازگشت در کنار یکدیگر بازی می کردند.

بایرن مونیخ فصل گذشته موفق شد به رکورد قهرمانی در هفت فصل متوالی در بوندسلیگا متعلق به دورتموند دست یاید و مت هوملس به معنای واقعی کلمه نقش مهمی در بازگشت این تیم ایفا کرد. مت هوملس در هر دیدار میانگین برتری در 5 دوئل هوایی را به ثبت رساند تا اینگونه هم در محوطه جریمه خودی و هم حریف تبدیل به بازیکنی خطرناک شود.

اگرچه او 118 پاس بلند در فصل قبل ارسال کرد، اما باز هم 92 درصد پاس هایش درست به مقصد رسید. مت هوملس فصل گذشته 15 بار اقدام به ضربه زدن به سمت دروازه رقبا کرد که یکی از آنها نیز تبدیل به گل شد.

 

 پست های فوتبال

 

پست شماره شش

پست: هافبک دفاعی (هافبک توپ ربا)

وظیفه اصلی: قرار گرفتن جلوی مدافعان، بازپس گیری با قطع توپ و تکل، پوشش بازیکنان که برای حمله پیش تاخته اند، از نظر فیزیکی آماده و سرسخت

نمونه بوندسلیگایی: توماس دلانی

سبک بازی بازیکنانی چون روی کین، ادگار داویدز و گنارو گتوزو از حافظه فوتبال با ظهور پلی میکرهایی چند کاره محو شده، اما هافبک هایی پرتلاش و مبارزه طلب در بوندسلیگا همچنان حضور دارند. توماس دلانی، هافبک دانمارکی دورتموند، این وظیفه را بر عهده دارد.

دلانی و اکسل ویتسل در تابستان گذشته به ترتیب از وردربرمن و تیانجین به سیگنال ایدونا پارک انتقال یافتند، در شرایطی که ویتسل وظیفه بازپس گیری پوپ را نیز دارد، در بازیسازی نیز شرکت می کند. اما دلانی مانند هافبک دفاعی صرف عمل می کند.

توماس دلانی حوزه کوچکی را در زمین پوشش داده و با 21 مایل سرعت، به طور متوسط در هر بازی 10 بار موفق به بازپس گیری توپ از رقبا شده است. دلانی در صورت ناکامی در دریافت توپ مرتکب خطا شده و 41 بار بازیکنان رقیب را متوقف کرده است، اما تنها 7 کارت زرد نصیب او شده و کارت قرمز نیز نگرفته است. تخصص دلانی متوقف کردن حمله رقبا و کمک کردن به دیگر بازیکنان است.

 

پست های فوتبال

 

پست: هافبک دفاعی (پخش کننده)

وظیفه اصلی: قرار گرفتن جلوی مدافعان، بازیسازی از عمق، رساندن توپ به بازیکنان نزدیک و دور، تنطیم سرعت حرکت تیمی، توانایی تکل زدن به عنوان قابلیت ثانویه

نمونه بوندسلیگایی: تیاگو آلکانتارا

تیاگو این قابلیت را دارد که با سرعت بالای کنترل توپ، تکنیک و توانایی فوق العاده پخش توپ، نبض بازی تیمش را در دست بگیرد. این بازیکن در فصل 19-2018 آمار خیره کننده 2916 لمس توپ را به ثبت رساند و هیچ هافبکی در بوندسلیگا از این حیث نتوانست همطراز با او ظاهر شود.

تیاگو همچنین آمار درخشان 93 درصد پاس صحیح در حدود 75 بازی را به ثبت رساند، اگرچه آمار اکسل ویتسل هافبک دورتموند در این زمینه 94 درصد بود، اما پاس های تیاگو اهمیت بیشتری داشت و او در مقابل تنها یک پاس گل هافبک دورتموند، شش پاس گل برای هم تیمی هایش ارسال کرد.

پپ گواردیولا هنگام جذب این بازیکن از بارسلونا در سال 2013 مدعی شد "یا تیاگو یا هیچ کس دیگر"، سرمربی فعلی منچسترسیتی در نهایت بازیکن مورد علاقه اش را جذب کرد و بایرن مونیخ از آن مقطع پاداش این حرکت صحیح را می گیرد.

 

پست های فوتبال

 

پست: هافبک باکس تو باکس

وظیفه اصلی: قرار گرفتن در خط مرکزی میدان، قادر به شرکت هم در امور دفاعی و هم هجومی، حفط مالکیت توپ، ورود به محوطه جریمه رقبا و قابلیت گلزنی

نمونه بوندسلیگایی: وستون مک کنی

مک کنی که در طی این فصل یک بار در پست دفاع راست، یک بار در پست هافبک راست، سه بار در مرکز خط دفاعی و حتی یک بار در خط حمله به میدان رفت و گفت: "اگر شالکه بخواهد حتی من درون دروازه بان هم خواهم ایستاد."

مک کنی در 11 دیدار از 24 بازی در نقش هافبک مرکزی بازی را آغاز کرد و می توان انتظار داشت او در ادامه نیز در همین پست به بازی کردن ادامه دهد. هافبک های باکس تو باکس اغلب مانند بوکسورهای وزن متوسط بوده، به اندازه کافی قابلیت دارند تا در هم در امور حمله ای و هم دفاعی مسلط به بازی شوند و مک کنی نیز قادر به انجام چنین کاری است.

هیچ هافبکی در فصل گذشته به اندازه مک کنی با 111 پیروزی در نبردهای هوایی از این حیث درخشان ظاهر نشد و این هافبک آمریکایی با زدن دو گل در دو بازی پایانی نقش مهمی در موفقیت ایالت متحده در جام طلایی کونکاکاف ایفا کرد.

شالکه بعد از یک فصل ناامیدکننده در حال بازسازی بوده، نبیل بن طالب و حمزه مندیل از جمله بازیکنانی هستند که از این تیم جدا می شوند، اما مک کنی قراردادش را تا سال 2024 تمدید کرده است. این بازیکن قادر به حضور در هر دو محوطه برای شالکه خواهد بود.

 

 پست های فوتبال

 

پست: هافبک کناری

وظیفه اصلی: پاس های عرضی، حمایت از مدافع پشت سر، بازی فشرده در نیمه زمین حریف، ترکیبی از ارائه بازی سریع و استقامتی

نمونه بوندسلیگایی: فیلیپ کاستیچ

کاستیچ در دو فصل اول حضورش در آلمان با تجربه سقوط در لباس تیم های اشتوتگارت و سپس هامبورگ روزهای دشواری را تجربه کرد. این بازیکن صربستانی در این فصل بازیکنی بسیار مهمی در ترکیب فرانکفورت بود و در لیگ فعلی 10 پاس گل در لیگ ارسال کرده است.

سبک ارسال پاس های کاستیچ باعث می شود مهار آنها بسیار دشوار شود. ارسال های او مانند پاس های پای چپ دیوید بکام بوده، اما سرعتی معادل 21 مایل در ساعت دارد. کاستیچ این قابلیت را دارد که اگر مدافع پیش رویش محکم و قلدر بود، ابتدا او را از پیش رو برداشته و سپس توپ را به درون محوطه جریمه ارسال کند.

در سیستم 2-1-4-3 فرانکفورت معمولا مدافعی در سمت چپ برای کمک به کاستیچ در ترکیب حضور ندارد، ، اما به نظر نمی رسد که کاستیچ به چنین بازیکنی احتیاج داشته باشد. با برتری 396 دوئل در فصل گذشته، او از این حیث در رتبه پنجم در بین تمام بازیکنان در بوندسلیگا قرار گرفت.

 

پست های فوتبال

 

پست شماره 10

پست: هافبک هجومی

وظیفه اصلی: تحمیل کردن سبک بازی از پشت سر مهاجمان به حریف، تکنیکی و خلاق، قابلیت خلق موقعیت برای مهاجمان، شبیه به بازیکنان شماره 10، قابلیت ضربه از راه دور

نمونه بوندسلیگایی: مارکو رویس

سبک بازی مارکو رویس مانند بازیکنان کلاسیک شماره 10 بوده و قادر است با تکیه بر تکنیک خود از هر منفذی عبور کرده و فضای پشت سر مهاجم نوک تیمش را پوشش دهد. لزومی ندارد این بازیکنان سریع ترین افراد حاضر در زمین باشند، زیرا کدام بازیکن می تواند از توپ سریع تر حرکت کند؟ تصویر سازی و خلاقیت دو عنصر مهم چنین بازیکنانی هستند.

زین الدین زیدان، سرمربی فعلی رئال مادرید در هنگام هدایت فرانسه برای کسب عنوان قهرمان جام جهانی در سال 1998 چنین نقشی را بر عهده داشت و جدیدترین بازیکن حاضر در بوندس لیگا در چنین قالبی شاید خامس رودریگز بود که در تابستان دوباره و بعد از طی کردن دوره قرضی دو ساله در بایرن مونیخ به رئال مادرید بازگشت.

اما دقیقا همانطور که مدافعان کناری به وینگ بک و هافبک های دفاعی به بازیکنانی پا به توپ تبدیل شده اند، همچنین نقش هافبک هجومی نیز تغییر کرده است. کاپیتان دورتموند شاید پست مشابهی با بازیکنانی چون زیدان یا خامس داشت، اما حالا هنگام پا به توپ بودن خودش را به محوطه جریمه می رساند.

آمار در مورد مارکو رویس خود گویای همه چیز است. این بازیکن محبوب در فصل گذشته موفق به ارسال هشت پاس گل و زدن 17 گل شد تا بهترین کارنامه هفت سال گذشته اش را به ثبت برساند.

 

پست های فوتبال

 

پست: وینگر

وظیفه اصلی: قابلیت درگیری با بازیکنان حریف، بازی در عرض، ارسال به داخل محوطه جریمه، معمولا سریع ترین بازیکن در ترکیب یک تیم

نمونه بوندسلیگایی: یادون سانچو

شاید یادون سانچو تنها 19 سال سن داشته باشد، اما مدرن ترین وینگر دنیای امروز فوتبال به شمار می آید. در سال های اخیر شاهد بوده ایم که مدافعان کناری اورلپ کرده و توپ را ارسال می کنند. وینگرها معمولا به صورت وارونه در میدان قرار می گیرند و بازیکنان چپ پا در سمت راست و راست پاها در جناح چپ حضور می یایند. اما یادون سانچو راست پا بوده و در 22 بازی از 26 بازی بوندسلیگایی دورتموند به عنوان وینگر راست بازی کرده است.

سرعت کنترل، توانایی و قدرت تصمیمی گیری یادون سانچو به کنار، او قادر است از مدافعان کناری مقابلش عبور کرده و ارسال هایی موفق برای مهاجم نوک تیمش داشته باشد، همچنین او توانا در ورود به داخل محوطه با تغییر مسیر و گذر از سد مدافع پیش رو نیز است.

سانچو فصل قبل موفق شد 14 پاس گل در بوندسلیگا ارسال کرده و از این حیث حتی کارنامه ای بهتر از لیونل مسی در بارسلونا به ثبت برساند، اما همچنین با قابلیت شکستن سد دفاعی حریف با و بدون توپ در محوطه، 12 گل نیز برای تیمش به ثمر رساند.

 

پست های فوتبال

 

پست: شماره 9 کاذب

وظیفه اصلی: قابلیت جایگیری در نزدیکی دروازه حریف، جانشینی پست سنتی مهاجم در بیشتر ترکیب ها، قدرت دریبل زنی و خلق موقعیت، توانایی در دور کردن مدافعان حریف از منطقه اصلی شان.

نمونه بوندسلیگایی: ماریو گوتزه

ورزشگاه ماراکانا، ریودوژانیرو، 13 ژوئن 2014 ، ساعت 5.43 بعد از ظهر به وقت محلی؛ "به مردم جهان نشان بده که بهتر از لیونل مسی هستی و تکلیف قهرمان جام جهانی را روشن کن". مکالمه سرمربی آلمان یواخیم لوو با ماریو گوتزه 22 ساله ...

ماراکانا، ریو، 13 ژوئن 2014 ، ساعت 6.08 بعد از ظهر به وقت محلی؛ گوتزه به جای میروسلاو کلوزه وارد میدان شده، ارسال شورله با یک والی تماشایی تبدیل به گل کرد تا آلمان برای چهارمین بار قهرمانی در جام جهانی را جشن بگیرد.

توانایی گوتزه در قرار گرفتن بین گارای و دمیکلیس باعث شد مهار او غیرممکن شود. تا زمانی که کلوزه در میدان بود، مدافعان آلبی سلسته می دانستند چگونه این بازیکن را مهار کنند، اما ماریو گوتزه بین مدافعان و هافبک های آرژانتین جایگیری کرده و با تحرک فراوان کار حریف را تمام کرد.

مشکلات متابولیکی در فصول گذشته تهدیدی برای دوران ورزشی گوتزه بوده، اما او فصل گذشته شمه ای از دوران درخشان خود را با زدن 7 گل و ارسال 7 پاس گل به طور میانگین هر 120 دقیقه نشان داد. گوتزه اگر در اوج باشد در این پست بی رقیب است.

 

پست های فوتبال

 

پست: مهاجم سایه

وظیفه اصلی: قابلیت بازی کردن بین هافبک ها و مهاجم، کمک به مهاجم نوک در امر گلزنی، تحرک فراوان برای دشوار کردن یارگیری برای حریف، تکنیکی و خلاق

نمونه بوندسلیگایی: توماس مولر

در نگاه اولیه می توان تصور کرد توماس مولر قادر است در هر پستی به میدان برود و به همین دلیل در سال های اخیر هم کارشناسان و هم مدافعان تیم های حریف برای تشخیص پست اصلی این بازیکن گیج شده اند.

با این حال کادر فنی و هم تیمی های توماس مولر بهتر می دانند او دقیقا در چه منطقه ای زمین حضور می یاید. شاید از مواردی که به عنوان قابلیت های مهاجم سایه ذکر شد، توماس مولر تنها فاقد توانایی تکنیکی بالا باشد.

اما حتی در این شرایط نیز قدرت کنترل توپ توماس مولر به قدری بالاست که کمتر بازیکنی یارای مقابله با او را دارد. هرگز یک بازیکن عادی نمی تواند 10 گل در دو جام جهانی به ثمر برساند، همچنین توماس مولر موفق به زدن 110 گل و ارسال 124 پاس گل نیز در بوندس لیگا شده است.

 

پست های فوتبال

 

پست شماره 9

پست: مهاجم نوک

وظیفه اصلی: نزدیکترین بازیکن به دروازه حریف، مسئول به ثمر رساندن گل، قدرت حفظ توپ برای اضافه شدن هم تیمی ها به حمله، قدرتمند از لحاظ بدنی

نمونه بوندسلیگایی: رابرت لواندوفسکی

لواندوفسکی یک الگو در پست مهاجم نوک بوده و میانگین گلزنی 0.94 در هر دیدار در تمامی بازی هایی که فصل قبل برای بایرن مونیخ و تیم ملی لهستان انجام داد را به ثبت رسانده است. فقط کیلیان امباپه، مهاجم جوان پاری سن ژرمن و تیم ملی فرانسه از این نظر رتبه بهتری در پنج لیگ اصلی اروپا نسبت به لواندوفسکی در فصل قبل به ثبت رسانده است.

آلمان در جدیدترین ضرایب کشور یوفا با 13429 امتیاز از فرانسه پیشی گرفت و این نشان از قدرت بوندسلیگا در مقابل لیگ یک فرانسه است. امباپه با فرانسه قهرمان جهان شده، اما لواندوفسکی رقبای قدرتمندتری داشته و هم تیمی های او در لهستان نیز در سطح پایین تری قرار دارند و با این اوصاف او موفق به زدن 40 گل و ارسال 11 پاس گل شده است.

12 گل لواندوفسکی تعیین کننده برنده بازی بوده، 28 درصد با ضربه سر، 15 درصد با پای چپ، 57 درصد با پای راست بود، و او در تمام 9 فصل حضور در آلمان هرگز سه بازی متوالی را از دست نداده است. لواندوفسکی بی رحم و کامل، یکی از بهترین بازیکنان دنیای فوتبال محسوب می شود.

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone