جمعه 12 شهریور 1400
باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان یک باشگاه فوتبال در شهر آبادان ، ایران است که هم‌اکنون در لیگ برتر خلیج فارس حضور دارد.
ورزشگاه تختی آبادان ورزشگاه خانگی این باشگاه است که در کوی کارگر بلوار پرویز دهداری واقع شده و مالکیت آن به دست شرکت پالایش نفت آبادان است.

 

ورود فوتبال به آبادان
تاریخ شروع فوتبال ایران به حدود یک قرن پیش بازمی‌گردد یعنی زمانی که یک گروه انگلیسی برای اکتشاف نفت در جنوب ایران عازم کشور ایران شدند. پس از حفر اولین چاه نفت در منطقه مسجد سلیمان به سال ۱۹۰۸ میلادی، فوتبال به شکل جدی در جنوب ایران دنبال گردید. فوتبال در ایران حدود ۱۰۰ سال پیش با کارگران ایرانی شرکت نفت در مسجدسلیمان شروع شد و هنوز زمین آن در باشگاه نفت مسجدسلیمان است.

 

بنیانگذاری باشگاه فوتبال صنعت نفت
در اواخر سال ۱۳۵۱ مسؤلان وقت فدراسیون فوتبال کشور به فکر برگزاری یک دوره مسابقات لیگ باشگاه‌ها، تحت عنوان جام تخت جمشید افتادند که پیشنهاد حضور نماینده‌ای از شهر آبادان با توجه به پشتوانه قوی و سابقه درخشان این شهر در رقابت‌های کشوری باعث شد تا کارگزاران وزارت نفت، آبادان را صاحب نماینده‌ای در اولین دوره رقابت‌های باشگاهی کنند. بر همین اساس در این سال تعدادی از بهترین بازیکنان باشگاه‌های آبادان جذب تیم صنعت نفت شدند و نفت آبادان آرام آرام به تیم محبوب مردم جنوب تبدیل گشت. در آن سال‌ها مسابقات با کمترین امکانات ولی در سطح ایده‌آلی برگزار می‌گردید و نماینده فوتبال آبادان توانست با ارائه بازی‌های قابل قبولی یکی از تیمهای مطرح کشور شود.
این تیم سال‌ها با پیراهن باشگاه‌های کشورهای آمریکای جنوبی و گاهی اوقات باشگاه‌های انگلستان بازی‌های خود را انجام می‌داد. اما از اواخر سال ۱۳۵۵ با روی کار آمدن کادر مدیریت جدید و مربیگری منوچهر سالیا به پیشنهاد پرویز دهداری رنگ لباس تیم صنعت نفت رسماً به زرد برزیلی تغییر یافت. از همان سال صنعت نفت با نام «برزیل ایران» شهرت یافت.

 

باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

ورزشگاه
ورزشگاه تختی آبادان
ورزشگاه اصلی تیم صنعت نفت، ورزشگاه جهان پهلوان تختی آبادان واقع در خیابان بهمن‌شیر کارگر آبادان می‌باشد. این ورزشگاه یکی از قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های فوتبال در ایران است که طی ۲ دهه اخیر ۳ بار مورد بازسازی اساسی قرار گرفته‌است در مرحله اول روبروی جایگاه اصلی به تعداد ۶ سکو ساخته شد که ظرفیت ورزشگاه را از ۵ هزار نفر اولیه به ۱۵۰۰۰ نفر تبدیل کرد در مرحله دوم و پس از افتتاح جایگاه‌های جدید جایگاه اصلی بعد از ۵۰ سال از بنای اولیه و ۳۰ سال از تبدیل به چمن بازسازی اساسی شد و این مرحله نیز در سال ۱۳۹۰ افتتاح گردید در مرحله سوم فضاهای زیر جایگاه اصلی به اماکنی از قبیل کلینیک پزشکی - اتاق کنفرانس - رختکنهای جدید و اتاق مانیتورینگ تبدیل شد در اواسط لیگ ۸۶–۸۷ و بازی با سایپا این ورزشگاه به عنوان دومین ورزشگاه ایران در آن زمان صاحب اسکوربورد تمام دیجیتال گردید تا تمامی وقایع بازی توسط تماشاگران قابل دیدن گردد در اواسط لیگ ۸۹–۹۰ نیز این ورزشگاه پس از ورزشگاه آزادی دارای سیستم دوربین مداربسته برای کنترل هرچه بیشتر فضای ورزشگاه گردید. این ورزشگاه در بازدید مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا نتوانست با معیارهای AFC همخوانی داشته باشد ولی با نکاتی که از سوی ناظران کنفدراسیون فوتبال آسیا گوش زد شد و طی اقدامی گسترده از سوی مدیران باشگاه صنعت نفت آبادان و پالایشگاه آبادان ۹۰ درصد نواقص برطرف شد و همچنین مقرر گردیده‌است که تا پایان سال تمام ورزشگاه تختی مجهز به صندلی شود درب‌های ورودی به ورزشگاه نیز به گیت‌های الکترونیک تبدیل شوند. همچنین از دیگر برنامه‌های تکمیلی جهت این ورزشگاه پیر نصب سایبان برای جایگاه‌های تماشاگران می‌باشد. این ورزشگاه متعلق به پالایشگاه آبادان بوده و به عنوان ورزشگاه اختصاصی تیم صنعت نفت آبادان شناخته می‌گردد.

 

 باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

 

هواداران
هواداران این تیم آبادانی در نوع خود در جنوب کشور از پرشور ترین‌ها هستند و در سال ۸۶-۸۷ در بازی پلی آف لیگ برتر این ورزشگاه مملو از تماشاگر شد و تبدیل به دومین بازی پر هوادار ایران در آن سال شد.

 

مشکلات مالی
این باشگاه همانند باشگاه های نفتی دیگر با مشکلات مالی بسیار زیادی دست و پنجه نرم میکند ؛ این شکلات مالی موجب شد تا باشگاه صنعت نفت آبادان در پایان لیگ نوزدهم به آستانه انحلال پیش برود که مسئولان استان و شهری به داد این تیم رسیدند

 

باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

 

فروشگاه
باشگاه صنعت نفت آبادان در سال ۱۳۹۷ جهت درآمدزایی از فروشگاه رسمی باشگاه به نام صنعت شاپ رونمایی کرد که در آن کیت اصلی باشگاه ، لوازم هواداری و .... به فروش میرسد

 

تیم های پایه و آکادمی
تیم های امید و پایه این باشگاه یکی از موفق ترین و فعال ترین تیم ها در زمینه پرورش بازیکن هستند که محمد دریس،مسلم مجدمی،محمد رضا غبیشاوی،رضا جبیره،حسین بغلانى،جعفر سلمانی چند مورد از بازیکنان پرورش یافته در این تیم ها هستند.

 

بازیکنان مشهور
ابراهیم قاسمپور ،عبدالرضا برزگریT پرویز مظلومی، مجاهد خضیراوی، بهنام سراج، ابراهیم تهامی، مسعود شجاعی ،حسین کعبی، اسماعیل حلالی، محمد برزگر، علی بداوی، بهروز مکوندی، سوشا مکانی، کرار جاسم،لوسیانو پریرا مندز.

 

 باشگاه فوتبال صنعت نفت آبادان

 

کادر فنی کنونی
سیروس پور موسوی،امیر حسین پیروانی،اسماعیل قنبری،کاظم فرهانى (مربی دروازه بانان(،سامی جمالی (مربی بدنسازی (مرتضی بچارى،امیر عباس بهمنی،روح اله شرفی،رضا داورمنش،قاسم ثامرى،کریم ريکانى،امین بغلانى،نادر مظفرى،نادر بدری.

 

بازیکنان کنونی
امید حدادی فر،سید فاخر تهامی،پیام پارسا،رضا امامی نژاد،حسین ساکی،رحیم زهیوی،امید خالدی،مهدی حنفی،فرزین گروسیان،عبدالله ناصری،محمدرضا غبیشاوی،امیرحسین یگانه،مهرداد پورابوالقاسم،حامد فلاح زاده،محمد طیبی،محمد اهل شاخه،محمود مطلق زاده،حسی بیت سعید،حکیم نصاری،رضا خالقی فر،طالب ریکانی،مهدی زبیدی،حسین بغلانی،احمدشریعت زاده،محمدحسین زواری،آرش طیبی،امیرحسین فرهادی.

 

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone