دوشنبه 29 دی 1399
تعریف آماگی جسمانی - آمادگی جسمانی  چیست؟

تعریف آماگی جسمانی - آمادگی جسمانی  چیست؟

آمادگی جسمانی عبارت است از توانایی زیستن به عنوان موجودی متعادل و کامل و یا آمادگی جسمانی را می توان انجام دادن کارهای روزمره بدون خستگی و صرف انرژی زیاد تعریف کرد یک فرد علاوه بر سلامت جسمانی باید دارای صفاتی چون رفتار نیکوی انسانی مبتنی بر اصول اخلاقی برخوردار باشد. برنامه های تربیت بدنی به طور جدی آمادگی جسمانی را مورد توجه قرار داده و در بهبود آمادگی و تندرستی کلی نیز تلاش می‌کند.

 

حفظ امادگی جسمانی چه تاثیری بر زندگی دارد ؟
نیل به آمادگی جسمانی وحفظ آن بر تمام جنبه‌های زندگی تاثیر می گذارد علاوه بر تقویت تندرستی در افزایش بازده کاری نیز موثر است .افراد آماده انرژی بیشتری دارند که این حالت بر بازده کاری و فکری نیز تاثیر می گذارد. انرژی بیشتر فعالیت های تفریحی و اوقات فراغت را نیز مفید می سازد. آمادگی جسمانی مقاومت در مقابل خستگی را افزایش می دهد و فعالیت جسمانی و الگوی خواب را نیز بهبود می بخشد. آمادگی جسمانی به طور کلی اجرای حرکت های عمومی را بهبود می بخشد فعالیت بدنی با زندگی روزمره در ارتباط است و افراد دارای آمادگی جسمانی، مهارتهای ورزشی را بهتر ارائه می دهند. افراد آماده پس از کار و تمرین شدید خیلی سریع تر از افراد فاقد آمادگی به حالت اولیه بر می گردند. برای کاهش علائم پیری نیز باید از دوران نوجوانی و جوانی فعالیت‌های بدنی را به صورت منظم در طول زندگی انجام داد. افراد فعال و دارای آمادگی در سراسر زندگی از حیث سلامت قلب و عروق، قدرت عضلانی،استقامت عضلانی و ترکیب بدنی در حد مطلوبی خواهند بود بر مبنای فلسفه بهتر زیستن،دست یافتن به زندگی سالم به خود شخص بستگی دارد.دستیابی به این مزیت از طریق تغذیه درست ،تمرین مناسب و منظم ،استراحت و آرامش کافی، درمان و پیشگیری از فشارهای روانی، اقدام به کارهای شایسته و محو عوامل خطرناک و قابل کنترل نظیر اعتیاد به سیگاروداروها فراهم می شود. افرادی که روش صحیحی را در زندگی پیش بگیرند ،لذت شیرین زیستن در رفاه همه‌جانبه را خواهند چشید و آنهایی که در بی راه قدم گذاشته اند زندگی خود را در معرض خطر قرار داده‌اند. میلیون ها نفر از مردم، از کمردرد رنج می برند و بسیاری از این ناراحتی ها به ضعف عضلانی و فقر حرکتی و یا فعالیت های نامناسب نسبت داده می شود. کسب و حفظ مقدار مناسبی از این عناصر از خطر ابتلا به کمردرد می کاهد. میلیون‌ها نفر از سالمندان و افراد معلول در انجام کارهای روزمره، به علت عدم رشد و تقویت آمادگی جسمانی با مشکلاتی مواجه می شوند.

استقامت قلبی. عروقی. تربیت بدنی. قدرت واستقامت عضلانی و انعطاف پذیری. در این بخش هر کدام از این عناصر تعریف می شود.
ودر ارتباط آنها با تندرستی مشخص می گردد واز شیوه های توسعه این عناصر بحث. می گردد.

آماگی جسمانی یعنی داشتن قلب عروق خونی ریه و عضلات سالمی که فرد بتواند به بهترین نحو کارها و وظایف محوله اش را انجام داده و با شور و نشاط در فعالیت های ورزشی و تفریحات سالم شرکت کند.
باید توجه داشت این تعریف شامل عامه مردم میشود.
اما زمانی که صحبت از بخش ورزشی و ورزشکار در میان باشد عواملی چون تغذیه مناسب و کافی نوع کار میزان استراحت نداشتن اضطراب و فشار های عصبی بسیار با اهمیت بوده و نمی توان نقش آنها را در برنامه یک ورزشکار نادیده انگاشت اصول و مبانی تمرین آماده سازی صحیح بدنی علاوه بر اینکه باعث توانایی انجام بهتر فعالیت ورزشی و کسب نتایج مطلوب در رقابت ها میگردد .
از صدمات و آسیب های جسمانی نیز جلو گیری مینماید .
عدم تمرینات کافی و آماده سازی غلط بدنی که باعث عدم هماهنگی لازم عصبی عضلانی کمی انعطاف پذیری عدم وجود قدرت و مقاومت کافی در عضلات تاندون ها و رباط ها و....

تمرین جسمانی منظم و مناسب، این افراد را برای کار و فعالیت مستقل توانا می سازد کاهش خطر آسیب عضلانی و مفصلی نیز از نتایج مثبت تمرین منظم و مناسب است.

 

اجزای آمادگی تندرستی
اجزای آمادگی تندرستی عبارتند از :
استقامت قلبی _ عروقی، ترکیب بدنی، قدرت و استقامت عضلانی و انعطاف پذیری. در این بخش هر کدام از این عناصر تعریف می شود و ارتباط آن ها با تندرستی مشخص می گردد و از شیوه های توسعه این عناصر بحث می گردد.
۱_ استقامت قلبی _ عروقی
استقامت قلبی _ عروقی عبارت است از توانایی بدن در اکسیژن رسانی به عضلات در حال کار، جهت انجام فعالیت جسمانی.
۲_ ترکیب بدنی
ترکیب بدنی عبارت است از تشریح بدن برحسب عضله ،استخوان، چربی و دیگر عناصر در رابطه با آمادگی تندرستی، ترکیب بدنی عبارت است از درصدی از وزن بدن که ترکیبی از چربی در مقایسه با بافت بدون چربی و بافت نرم است. درصد بالای چربی بدن عامل مهمی در فقدان آمادگی تندرستی است و به عنوان یکی از فاکتورهای بیماری زا مطرح می باشد برای بهبود ترکیب بدنی می توان با اصلاح شیوه زندگی، مقدار چربی بدن را کاهش داد.
۳_ قدرت و استقامت عضلانی
قدرت عضلانی عبارت است از حداکثر نیرویی که یک عضله و یا گروه عضلانی فقط برای یک بار می‌تواند در مقابل یک نیروی مقاوم اعمال کند.
۴_ انعطاف پذیری
انعطاف پذیری به عنوان حداکثر دامنه ی حرکت در یک مفصل تعریف می شود. این عامل یکی از مهمترین عناصر آمادگی جسمانی است انعطاف پذیری در پیشگیری از آسیب های عضلانی نیز موثر است.

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone