یکشنبه 12 بهمن 1399
مهارتهاي دفاعی در فوتبال

مهارتهاي دفاعی در فوتبال
دفاع بر حسب موقعیت حریف و توپ به دو صورت عمده تقسیم میشود:
1 -دفاع از حریف بدون توپ
2 -دفاع از حریف داراي توپ

 

دفاع از حریف بدون توپ
در این حالت مدافع باید توپ و مهاجم را همزمان در نظر داشته باشد و فاصلهاش را با وي چنان تنظـیم کنـد که به محض رسیدن توپ قادر به قطع آن باشد.
اگر مهاجم از سرعت بیشتري برخوردار باشد بهتر است مدافع کمی از او فاصله بگیرد و چنانچه وي از مهارت قابل ملاحظهاي در دریبل کردن برخوردار باشد باید نسبت به او نزدیکتر باشد تا قبل از تصاحب تـوپ یـا چـرخش مهاجم توپ را از پایش خارج کند.
فاصله استقرار حریف نسبت به دروازه نیز در چگونگی قرارگرفتن دفاع نسبت به او اهمیت دارد به طوريکه هر اندازه حریف به دروازه نزدیکتر باشد، فاصله دفاع با او بهطور متناسب کمتر میشود.
قطع حرکت توپ حریف را از دستیابی به توپ محروم میکند و با این عمل مدافع میتواند توپ را تصاحب کند و با آن بازي دوم را انجام دهد.

قسمتهایی از بدن که در قطع توپ میتوانند مورد استفاده قرار گیرند عبارتند از:

نوك پا، روي پا و کف پا، سینه، دستها.

 

دفاع از حریف داراي توپ
طرز ایستادن به هنگام دفاع براي مقابله با مهاجم و تصاحب توپ از اهمیـت ویـژه اي برخـوردار اسـت. بـدین منظور مدافع باید روي پنجههاي پا بایستد تا براي حرکت به هر جهتی آمادگی داشته باشد. همزمان با پایین آوردن مرکز ثقل بدن از طریق خم کردن زانو، بازیکن تعادل بیشتري پیدا میکند و با وضعیت مستحکم تري به مبـارزه بـامهاجم خواهد پرداخت.روش عقب رفتن شباهتی به حرکت پاي بوکسورها دارد به این شکلکه بالا تنه کمی متمایل به جلو، پاها جدا از هم و وزن بدن بر روي انگشتان منتقل و چشمها متوجه توپ میشود

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone