دوشنبه 18 اسفند 1399
تیکی تاکا - سیستم 3-3-4 در فوتبال

تیکی تاکا (به اسپانیایی: Tiqui-Taca) سبکی در ورزش فوتبال است که مشخصه‌های آن پاسهای کوتاه پیاپی و جابجایی بازیکنان، به گردش درآوردن توپ از طریق کانالهای گوناگون و حفظ مالکیت هستند. اولین بار استفاده از این سبک همزمان با تصدی سمت سرمربی باشگاه بارسلونا توسط یوهان کرایف بود و تاکنون نیز در این تیم استفاده می‌شود، همچنین در دوران مربیگری لوییس آراگونز و ویسنته دل بوسکه در تیم ملی فوتبال اسپانیا نیز به کار گرفته شد. تیکی تاکا با فاصله گرفتن از ترکیب‌های مرسوم در فوتبال سنتی، مفهومی مشتق شده از بازی منطقه‌ای است.
در میان مربیان ،کسانی مثل خوزه مورینیو ،زدنک زمان و خرالدو فریرا از این سیستم استفاده می کردند.و در تیم های باشگاهی ؛آژاکس ،روزنبرگ،چلسی این ترکیب توسعه یافت و تاثیر گزار تر شد.
و میلان با مونتلا مربی جوان خود در این فصل، این سیستم را برگزیده است.
این ترکیب چیست؟
کاربرد معمولی این ترکیب چطوری است؟
چطوری می شود از این ترکیب بهره برداری کرد؟
و چطوری این ترکیب را میشه توصیف کرد؟
مقدمه 3-3-4
شکل ساختاری 3-3-4 به شرح زیر است:
دروازبان،دفاع راست،2دفاع وسط،دفاع چپ،3 هافبک مرکزی(یک نگهدارنده) 3مهاجم شامل بال راست و چپ و مهاجم نوک مرکزی.
این ترکیب مورد توجه تیم هایی قرار گرفت که هافبک (مرکزی) توانمندی داشتند .یعنی آنها ساختارمیانی تیم را در ضد حمله و در در هم گسیختگی ها می توانند حفظ کنند،و همینطور تیم را در جلوی خط دفاعی و بین 2 هافبک دیگر پشتیبانی می کنند.پس هافبک مرکزی باید نظم و تعادل و ساختار تیم را حفظ کند.
مدافع کناری در 3-3-4
در سیستم 3-3-4 شما دارای 2 دفاع کناری هستید.این 2 دفاع کناری با توجه به نیاز مربی یا به صورت فول بک((fullback استفاده می شوند،و یا این 2 مدافع کناری بازیکنانی سرعتی و تکنیکی هستند که نفوذ زیادی انجام میدهند. نفوذ آنها تا محوطه ی جریمه ی حریف (18 قدم) است. یعنی به صورتی که آن ها در هنگام نفوذ به کمک هافبک های (winger)ها می روند.در بعضی مواقع اگر تیم بخواهد حمله را با تعداد بیشتری انجام دهد بازیکن بال کناری را د کنار مهاجم نوک قرار می دهد و مدافع کناری به جای بال کناری می رود و وظایف آن را انجام می دهند.مثل سانتر کردن،نفوذ کردن،و تعامل با هافبک های تهاجمی و خلق موقعیت برای مهاجم نوک(cf ,st) .برای مثال می توان به مارسلو،کارواخال،دنیلو،دنی آلوز،جوردی آلبا،اشاره کرد که نقش دفاع کناری را در سیستم 3-3-4 ایفا می کنند.
شاید این سوال برای شما پیش بیاید که وقتی مدافع کناری نفوذ می کند تیم در عملکرد دفاعی چگونه عمل می کندو یا جای خالی آن مدافع چگونه پر می شود؟
در جواب این سوال باید به شما بگویم که در تیم هایی که اصولی این قاعده را رعایت می کنند وقتی مدافع کناری تیم دریک سمت نفوذ میکند مدافع کناری در سمت دیگر نفوذ نمیکند(در اکثر مواقع).و تیم ساختار دفاعی خود را حفظ می کند که شامل یک دفاع کناری و 2 دفاع وسط است.
البته در این تاکتیک و سیستم هافبک دفاعی می تواند نقش ب سزایی را درعملکرد دفاعی ایفا کند.(با نفوذ نکردن و ماندن در خط دفاعی).
البته در بعضی از تیم ها مدافع کناری که نفوذ کرده بعد از انجام کار خود و یا از دست دادن توپ به سرعت به جایگاه خود خود بر می گردد. پس مدافع کناری داءم به صورت رفت و برگشت فعالیت می کند. پس لازمه ی این کار استقامت بالای بدنی و سرعت خوب و میزان بالای هوازی خوب بازیکنان در این پست است.
هافبک ها در 3-3-4
هافبک ها در سیستم 3-3-4 ،3 بازیکن هستند که شامل ؛هافبک مرکزی،هافبک راست و چپ است.
هافبک مرکزی((cmمعمولا نقش دفاعی را ایفا می کند،بازیکنان در این پست 2 کار کلیدی انجام می دهند:
1ـکمک به مدافعان برای جلوگیری از حمله ی حریف.
2ـشروع(پی ریزی) حمله .
هافبک های وسط ((cm در این سیستم دارای قوا و استحکام بالا و توانایی سر زدن بالا و بازی خوانی خوب و بالا هستند.
پاس های کنترل شده و توانایی نگهداری توپ(حفظ توپ) برای این بازیکنان بسیار مهم است،زیرا این بازیکنان توپ را زیاد لمس می کنند و زیاد مالک توپ هستند و در هر دفاع و حمله ای نقش دارند.
هافبک های راست و چپ ( (LM,RMبازیکنانی معمولا خلاق با مهارت بالا در حمله هستند.
این بازیکنان به توانایی تصاحب توپ بالا و دریبلینگ بالا و دید(vision) بسیار بالا و هدایت تیمی بالا نیاز دارند که در بحث وینگرها توضیحات کامل تری خواهم داد.
بال های کناری در 3-3-4
تیمی که می خواهد از سیستم 3-3-4 استفاده کند و نتیجه بگیرد ،باید 2 بال کناری(winger) داشته باشد که قادر به دریبلینگ و حمل توپ بالا باشد و توانایی بالایی در حرکت در عرض باشد،و البته تغذیه کردن مهاجم نوک از وظایف بال های کناری است.
سانتر کردن جز وظایف مهمی است که یک بال کناری چندین بار در بازی این کار و انجام می دهد.
سانتر کردن یک شیوه ی تغذیه کردن مهاجم است،پس اصولی ودقیق سانتر کردن جزء کارهایی است که یک وینگر خوب و سطح بالا آن را به خوبی انجام می دهد.
بال های کناری بازیکنانی هستند که به حمل توپ و دریبلینگ تمایل زیادی دارند،اما در مواقعی که در اینکارها زیاده روی میشه تیم در دفاع به مشکل بر می خورد،زیرا تیم در فاز حجومی بوده.پس بهتره که بال های کناری به اندازه دریبل و تک روی کنند،و در کار های دفاعی به تیم کمک کنند.
جایگاه بال کناری در 3-3-4 از لحاظ توان بدنی بسیار طاقت فرسا و سخت است.چه بسا در یک تیم حرفه ای و سطح بالا که تاکتیک سطح بالایی انجام میشه بسیار سخت تر است.
مهاجم نوک در 3-3-4
مهاجم نوک در 3-3-4 در نقش های مختلفی می تواند بای کند،که این نقش ها به توانایی فردی آن ها بستگی دارد،و همچنین شیوه ی بازی مهاجم نوک از شیوه ی بازی مدافعان روبروی خود بسیار تاثیر پذیر است.پس لازم است مهاجم سبک بازی مدافعان روری خود را به خوبی بشناسد،تا بتواند بهترین عملکرد را به اجرا بگذارد.
گاهی اوقات مهاجمان در 3-3-4 به این صورت بازی می کنند که به عمق خط دفاعی حریف می روند و بین 2 مدافع وسط می روند و آن ها را به مناطقی می برند و در آن جا نگه می دارند. و با این کار فضا را برای حرکت بال های کناری باز می کنند و بال های کناری به موقعیت 1در1 رو به رو می می شوند.
استفاده از این تاکتیک باعث به وجود آمدن فضا در موقعی که فضای خالی در حال بازیابی است. (بلا فاصله) در محل مورد نظر می شود .

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

علیرضا رضایی : تشکر
1 0
بسیار عالی
مدیریت : مدیریت
1 0
ممنون از توجهتون
عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone