ﺳﻪشنبه 14 بهمن 1399
تکنیکهاي تدافعی دروازه بانی

تکنیکهاي تدافعی دروازه بانی
مهمترین وظیفه دروازهبان مهارتهاي تدافعی وي است که عبارتند از : شیوه صحیح ایستادن، دریافت توپ بـه شکلهاي مختلف، شیرجه رفتن، مشت کردن و دفع توپ.
روش ایستادن صحیح: این عمل شبیه به ایستادن بازیکن تنیس براي دریافت سرویس است. در این حالت است که دروازه بان میتواند بهسرعت در هر جهتی حرکت کند. براي ایستادن صحیح بـدن بایـد کمـی خمیـده بـه جلـو، فاصله پاها به اندازه عرض شانه، وزن بدن روي پنجه و برآمدگی پاها، دستها در بالا و حدود کمر و بـاز از یکـدیگر و انگشتان دست به حالت باز و آزاد باشد. چشمها نیز متوجه توپ است و در هنگام حمله تیم مقابل تمرکز روي توپ افزایش مییابـد. در تمـامی ایـن مراحل دروازهبان باید عضلههاي خود را آزاد نگه دارد.

مهار توپهاي زمینی: توپهایی که به صورت زمینی و از روبرو به سمت دروازه ارسـال مـی شـود، بـه دو صـورت مهـار می شود: گرفتن آن بدون خم کردن زانو و مهار آن با خم کردن زانو به صورت نشسته.

 

مهار توپ در ارتفاع کمر:براي دریافت توپهایی که در ارتفاع حدود کمر یا کمی بالاتر به دروازهبان میرسد، وي با گذاشتن پاها به صورت موازي یا یک پا جلوتر از پاي دیگر براي توپگیري آماده میشود. هنگام رسیدن توپ بالا تنه به جلو متمایل میشود و دستها به طوريکه کف آنها رو بـه بـالا باشـد بـه جلـو میآیند تا به استقبال توپ بروند. بدین طریق ابتدا توپ به وسیله دستها مهار میشود و سپس هر دو بازو به همراه
توپ بالا میآیند و در سینه محافظت میشود.

 

مهار توپ در ارتفاع سینه و سر : در این تکنیک دروازهبان به دو روش میتواند توپ را دریافـت کنـد. در روشاول به حالت درجا و بدون پرش توپ را دریافت میکند و در روش دوم همراه با پرش عمل مـی کنـد و بـا متمایـل کردن بالا تنه به جلو توپ را در اختیار میگیرد.
مهار توپهاي هوایی: براي دریافت و کنترل توپ در ارتفاع بالا دروازهبان روي یک پا جهش میکند و پاي دیگـر را با زانوي خمیده بالا میآورد. اینعمل از یک سو یک شعاع دفاعی و حفاظتی ایجاد میکند و از طـرف دیگـر باعـث حفظ تعادل بیشتر وي میشود.
مهمترین مسئله در گرفتن توپهاي هوایی و نیز سایر توپها این است که دروازهبان نباید هرگز منتظر رسـیدن توپ در ارتفاع پایین شود بلکه باید با پرواز و حرکت به سمت آن قبل از سایرین توپ را در اختیار خود بگیرد. چـه بسا اتفاق میافتد که در زمان انتظار مهاجم حریف توپ را قطع و وارد دروازه میکند.

 

شیرجه رفتن: شیرجه دروازهبان یکی از مهیجترین و زیباترین صحنههاي بازي فوتبال است. بکارگیري صحیح این تکنیک مهمتر از تکرار آن است، چرا که با جاگیري مناسب در داخل دروازه، نیاز به حرکـت هـاي اضـافی از جملـه شیرجه احساس نمیشود.
شیرجه با توجه به ارتفاع توپهاي ارسال شده به سه صورت، زمینـی در ارتفـاع حـدودکمر و هـوایی تقسـیم بنـدي میشود.

 

مشت کردن و منحرف کردن توپ: مهار کامل برخی از توپهاي رسیده به دلایل ذیلامکانپذیر نیست:
توپ در ارتفاع بالاتري قرار دارد.
در فاصلهاي بیشتر از دروازهبان و در کنار و نزدیک تیرهاي دروازه است.
سرعت توپ بسیار زیاد است یا حرکت چرخشی دارد.
تعداد بازیکنان حریف که در اطراف دروازهبان تجمع کرده اند زیاد است.
در شرایط فوق و وضعیتهاي مشابه که دروازهبان مطمئن نیست که بتواند توپ را کـاملاً در اختیـار بگیـرد از مشت کردن براي دور کردن آن استفاده میکند یا با کف و پنجه دست توپ را از طرفین یا بالاي دروازه بـه خـارج منحرف میکند .

 

تنگ کردن زاویه مهاجم: هنگامیکه دروازهبان به قصد مقابله و توپگیري از روي خط دروازه به سـمت مهـاجم حرکت میکند یا در نقطه مناسبی به منظور کوچکتر کردن محدوده هدف مهاجم استقرار مییابد، عمل(تنگ کردن زاویه) را انجام میدهد.
طرز قرارگیري و فاصله دروازهبان از خط دروازه در موقعیتهاي مختلف:

زمانیکه توپ دریک سوم میانی است:
در این حالت باید روي خطی که از وسط دروازه به طرف توپ کشیده میشود، به فاصله5 تـا 10 متـري خـط گل، قرار بگیرد.

 

هنگامیکه توپ در یک سوم زمین حریف است: در این شرایط دروازهبان بایستی روي خطی که از مرکز دروازه به طرف توپ کشیده میشود بیننقطه پنالتی
تا خط هیجده قدم قرار بگیرد.

 

وقتیکه توپ در یک سوم زمین خودي است:
باید بر روي خط دروازه واقع شود.

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone