جمعه 17 بهمن 1399
هافبک دفاعی فوتبال

هافبک دفاعی فوتبال
با وجود این که موقعیت هافبک دفاعی جلوتر از مدافعین است، او یکی از ستونهـاي اصـلی دفـاع مـی باشـد.
شرایط بدنی او باید عالی باشد، زیرا هافبک دفاعی یکی از بازیکنانی است که از همه بیشتر باید بدود. وظیفهي او در میانۀ زمین، جلوگیري از حملۀ حریف است و در این امر نباید سعی کند که تکنیـک خـود را نمـایش دهـد. نقـش هافبک دفاعی متناسب با منطقهاي که بازي میکند لحظه به لحظه فرق میکنـد. هنگـامی کـه او در دفـاع اسـت، مکمل مدافعین بوده یا مسئولیت دفاعی خویش را که از میانۀ زمین آغاز کرده است، ادامه میدهد. هنگامی کـه در وسط زمین است، یا کمک بازي گردان تیم با هافبک تهاجمی بازي دفاعی خود را رها میکند. هافبـک دفـاعی کـه مبارزي فوقالعاده است، مدافعان کنار باید توانائیهاي خود را براي مقابله با حریف شدیداً کنار بیندازند. مدافع کنـار باید بازي با توپ و شرکت بیشتر در فوتبال جمعی تیم خود را یاد بگیرد. اما اصل را نباید فرامـوش کـرد: اگـر شـما مدافع کنار هستید، وظیفه اصلی شما دفاع است. مسئولیت دفاع در برابر تهاجم هافبک میانی (بازي گردان) بهترین آرزوي جوانان دستیابی به این مقام است، زیرا بازیکنان محبوب آنها غالباً پیراهن «فوتبال» هائی بـا شماره 10 دارند. نقش هافبک میانی متناسب با تاکتیک مورد نظر تیم فرق میکند. او باید مدیري برجسته باشد که
سبک بازي را انتخاب و تحرك به تیم میدهد. او باید دیدي وسیع بر تمام نقاط زمین داشته باشـد. بـازي کوتـاه او نشان دهنده صرف وقت و بازي بلند او به منظور سرعت دادن به بازي می باشد. افسوس که فوتبال نوین به بازیگردان کمتر نیاز دارد. این نوع بازیکن هدف مـدافعین حریـف قـرار مـی گیـرد، زیـرا مهره هاي موثر براي حمله بوده و پیوند دهنده قسمتهاي مختلف تیم است. ام چه در زمین و چـه در رخـتکن بایـد نفوذ زیادي در بازیکن داشته باشد.
بازي گردان تیم غالبا سخنگوي مربی در ترتیب و تدارك بازي است. وظیفه دفاعی او متنایب با اختیارات تـیم فـرق می کند (البته این وظیفه نسبت به وظایف دیگر او اهمیت زیادي ندارد).
هافبک میانی وظیفۀ سنگینی بر دوش دارد. او باید روشن بینی و هوشیاري قابل ملاحظهاي در تحلیـل بـازي داشته باشد. او از راه دور، با توجه به شکاف دفاع حریف، بهتر از دیگران قادر به ارزیابی نقاط ضـعف و فـوت حریـف است. تیم متناسب با قدرت دریبل زنی او کمابیش پیشروي خواهد کرد. بازي گردان تیم نباید سر بـه پـایین بـازي کند. اگر او زیاد وقت تلف کند، استعداد تهاجمی تیم خوب شکوفا نمیشود. هافبک میانی باید در کلیه مراحل بازي سازي شرکت کند.
حریف غالباً انتظار دارد که او را صاحب توپ ببیند، در این صورت تیم میتواند از هافبک تهـاجمی بـه عنـوان بازي گردان استفاده کند. جدا از موضوع بازيسازي ، این بازیکن شماره 10 غالبا زنندة ضربات آزادي است که خود آن را به وجود آورده یا براي او ایجاد میکنند. او به جز دفاع منطقهاي، نقش دفاعی دیگري ندارد. یـارگیري فـردي خیلی زود در مورد او به اجرا در میآید و تا حد زیادي تحرك بدنیش را از او میگیرد تا نتواند تیم خـود را هـدایت کند.

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone