یکشنبه 26 بهمن 1399
با عضو آسیب دیده چه باید کرد؟

با عضو آسیب دیده چه باید کرد؟
ممکن است در میادین و اماکن ورزشی ، یاخودمان آسیب ببینیم، یا با ورزشکاري که تازه آسیب دیـده اسـت، روبرو شویم. در این زمان بهترین کار ، متوقف کردن فعالیت ورزشی مصدوم است. باید بـه او و عضـو آسـیب دیـده استراحت داده شود، زیرا ادامه فعالیت باعث تشـدید مصـدومیت شـده ودرمـان را بـه صـورت تصـاعدي بـه تعویـق
میاندازد. بهتر است فرد آسیب دیده را به وسیله برانکارد از آن مکان به محلی مناسب که داراي وسایل کمکهاي اولیه است، منتقل کنیم. در دومین مرحله کمک به ورزشکار آسیب دیده، باید از کمپرس یـخ اسـتفاده نمـود. بـه جهـت اینکه اگر آسیب حاصله، باعث پارگی رگها شده باشد، به وسیله آن، حالت انقبـاض را در رگ هـا و عضـلات ایجـاد کرده و خون کمتري خارج شود. هر چه مقدار خون تجمع یافته در اطراف عضو کمتر باشد، زمان بهبودي کوتـاه تـر خواهد بود.
در مورد استفاده از یخ باید به نکاتی توجه داشت. اول آنکه اگرعضو آسیب دیده مانند انگشتان دست، پـا و یـا مچ دست کوچک باشد، میتوان آنها را در ظرفی از مخلوط آب سرد و قطعات کوچک یـخ فـرو کـرد. دوم اینکـه در عضو آسیب دیده بزرگ مانند عضلات چهارسر ران و سه سـر پشـت ران، بهتـر اسـت یـخ مـورد اسـتفاده را داخـل کیسه هاي نایلونی و سپس داخل حولهاي قرار داده و از تماس مستقیم یخ با پوست بدن جداً خودداري کنـیم. ایـنکار را در محل آسیب دیده به مدت 30 دقیقه انجام داده و پس از 15 دقیقه یخ را برداشته تا عضو دو باره گرم شود، این کار را به مدت 2 تا 3 ساعت انجام میدهیم.
نتایج تحقیقات نشان داده ، بهتر است پس از 24 تا 48ساعت درمان با یخ را قطع کـرده و از گرمـا اسـتفاده کنیم. اما مرحله سوم کمک به مصدوم، استفاده از باندهاي کشی و یا اعمـال فشـار توسـط بانـداژ اسـت کـه باعـث جلوگیري از تورم و محدود کردن خونریزي و جلوگیري از ورود آب به اطراف عضو آسیب میشود.
نکته قابل توجه این که بانداژ نباید بسیار محکم باشد، در غیر این صـورت ضـرر آن بـیش از فایـده آن اسـت .
علائم محکم بودن بانداژ ایجاد درد، بیحسی، گرفتگی عضو و رنگ آبی یا کبودي زیر پوسـت اسـت. در پایـان بهتـر است که عضو آسیب دیده را بالاتر از قلب قرار داده، تا جریان خون عضو، کمتر شده و از خونریزي و درد جلـوگیري شود. در صورت انجام اقدامات بالا به صورت درست و به موقع، شما کمک بزرگی به مصدوم کرده و باعث تسریع در روند بهبودي آسیب دیدگی فرد می شوید.

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone