یکشنبه 26 بهمن 1399
فایده استفاده از یخ در برخورد با آسیب ها چیست؟آیا گرما هم موثر واقع میشود؟

فایده استفاده از یخ در برخورد با آسیبها چیست؟آیا گرما هم موثر واقع میشود؟
یخ سبب کاهش خونریزي، تورم، التهاب، نیازهاي متابولیک ناحیه مجروح، درد و نیز اسپاسم عضلانی مـی شـود. امـا گرما به نوبه خود داراي فایده نیست و جز در مورد کاهش اسپاسم عضلانی، سبب افزایش موارد نامبرده هم خواهـد شد.گاهی توصیه میشود که دورههاي متناوب استفاده از گرما و یخ اعمال شود. یعنی عضو را 1 تـا 2 دقیقـه از یـخ استفاده کنند. براساس شدت تورم عضو این نسبت قابل تغییر است. هر چه آسیب حادتر باشد، از مدت گـرم کـردن کاسته خواهد شد.
روش صحیح ماساژ دادن با یخ چگونه است؟باید چه مدت زمانی طول بکشد؟آیا روشهاي دیگـري هـم براي استفاده از یخ وجود دارد؟
از نحوه تهیه یخ شروع میکنیم: در یک لیوان یکبار مصرف آب ریخته و میگذاریم یخ بزند. سپس لیوان را از وسـط بریده و باقیمانده قالب یخ را براي مدت60 تا90 ثانیه بر روي منطقهاي ثابت از عضو آسیب دیده نگه میداریم تا در ناحیه مربوطه و تا 5/1 سانتیمتر در اطراف محل احساس کرختی به شخص دست دهد. حال بـا توجـه بـه وسـعت محدودهاي که بیحس شده و به آرامی یخ را به صورت دایرهوار روي پوست ماساژ میدهیم. این ماساژ در آسیب هاي با وسعت متوسط،7 دقیقه و در نواحی بزرگ تا 10 دقیقه طول خواهد کشید.
غوطهور کردن عضو، در آب یخ هم موثر است. اما تحمل آن براي مصدوم سخت است به علاوه نمیتوان عضـو
را بالاتر از سطح قلب نگاه داشت. به عنوان قانونی کلی، در طی یکساعت میتوان 20 تا30 دقیقـه (حـداکثر) از یـخ استفاده کرد و حداقل 30 دقیقه نیز عضو را به حال خود گذاشت. مسلم است که اگر تحمل مصـدوم بـه سـرما کـم باشد، باید زمان استفاده از یخ را کاهش داد.

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone