چهارشنبه 18 فروردین 1400
علائم پیچ خوردگی مچ پا

علائم پیچ خوردگی مچ پا 

در پیچ خورگی مچ پا، علائم و نشانه های زیر ممکن است رخ دهد:
درد موضعی در محل پیچ خوردگی: به عنوان مثال، اگر رباط دلتوئید دچار پیچ خوردگی شده باشد، درد در قسمت داخلی مچ پا حس می شود. این درد اغلب به صورت ناگهانی و نیز توصیف می شود و با حرکت دادن یا قرار دادن وزن روی مچ پا بدتر می شود. ممکن است درد با استراحت و بالا قرار گرفتن مچ پا تا حدودی تسکین یابد.
تورم در محل پیچ خوردگی: هنگام پیچ خوردگی رباط دلتوئید، قسمت داخلی مچ پا ممکن است به طرز چشمگیری متورم شود. اگر یک یا چند رباط در مجموعه رباط جانبی پیچ بخورند ممکن است تورم در قسمت خارج مچ پا ایجاد شود.
کبودی در محل پیچ خوردگی: علاوه بر تورم، بیماران ممکن است در محل پیچ خوردگی متوجه تغییر رنگ پوست به سمت آبی، قرمز یا بنفش شوند که نشانگر این است که رباط ها پاره شده اند و خون به سمت پوست رفته است.
محدودیت حرکت در مچ پا: در پیچ خوردگی های شدید تر ، ممکن است بیماران نتوانند پارا چرخانده یا خم کنند. فعالیت هایی مانند پیاده روی نیز ممکن است دشوار یا غیر ممکن شود.

شنیدن یا احساس کردن صدای "پاپ": هنگامی که آسیب دیدگی رخ می دهد، ممکن است بیماران در اثر کشش یا پاره شدن رباط صدای "پاپ" را بشنوند یا احساس کنند.
درد شدید در هنگام آسیب: در پیچ خوردگی های شدید وقتی رباط ها بطور جزئی یا کامل پاره می شوند، درد بقدری ناگهانی و شدید است که باعث می شود بیماران فعالیت خود را متوقف کرده و بی حرکت شوند. علائم کشیدگی عضلات مچ پا در حالی که بیشتر پیچ خوردگی های مچ پا آسیب های حادی هستند که در پی یک ضربه رخ می دهند، کشیدگی های عضلانی مچ پا می توانند حاد یا مزمن باشند. کشیدگیهای حاد می توانند در پی یک ضربه منفرد مانند سر خوردن بر روی یخ و یا دویدن و پرش در حین ورزش رخ دهند. کشیدگی های مزمن معمولا به دلیل استفاده بیش از حد و طولانی مدت از ماهیچه های مچ پا اتفاق می افتند و اغلب در دوندگان مسافت های طولانی، بازیکنان فوتبال، فوتبال آمریکایی و ژیمناستیک اتفاق می افتد.
علائم و نشانه های ذیل می توانند نشانگر کشیدگی عضلات مچ پا باشند:
درد: ممکن است درد بلافاصله پس از ایجاد کشیدگی حاد ظاهر شود و یا مانند کشیدگی هایی که به مرور زمان و به دلیل استفاده بیش از حد از عضلات مچ پا ایجاد می گردند به تدریج بروز کند که البته حالت دوم شایع تر است.
تورم، قرمزی و التهاب موضعی که در محل کشیدگی وجود دارد: به عنوان مثال، اگر عضلات ساق پا (گسترو کنيو موس و سولئوس) در محلی که به مچ پا می رسند دچار کشیدگی شوند، ناحيه تحتانی ساق پا و ناحیه ای که استخوان مچ پا را احاطه می کند ممکن است متورم، قرمز و گرم شود.
اسپاسم، گرفتگی و ضعف عضلات در مچ پا: ممکن است مچ پا یا قسمت تحتانی ساق پا کشیده شود، یا مچ پا دیگر نتواند به طور طبیعی کار کند. به عنوان مثال، احتمال دارد مچ پای کشیده شده دیگر نتواند وزن فرد را تحمل کند، یا فرد توانایی پرش یا دویدن بدون درد را از دست بدهد.
کاهش دامنه حرکت: اگر یک یا چند ماهیچه و یا تاندون در مچ پا دچار کشیدگی شوند، احتمال دارد مچ پا دیگر نتواند به طور طبیعی و بدون درد حرکت کند، یا ممکن است فرد کنترل مچ پا را به طور کامل از دست بدهد. در هنگام کشیدگیهای خفیف، فرد ممکن است بتواند مچ پا را بچرخاند یا خم کند، اما درد خواهد داشت. به احتمال زیاد در کشیدگی های شدید، مچ پا کاملا لمس می شود.

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone