یکشنبه 16 خرداد 1400
علل و ریسک فاکتورهای پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا

علل و ریسک فاکتورهای پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا

برخی از افراد نسبت به سایرین بیشتر در معرض خطر پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا هستند. برخی از ریسک فاکتورها مربوط به سبک زندگی بوده و بنابراین قابل پیشگیری هستند، در حالی که برخی دیگر مربوط به جنسیت و سن می شوند و قابل پیشگیری نیستند.
در ادامه برخی از ریسک فاکتورهای پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا ذکر می گردند:
شرایط ورزشی ضعیف: هر فردی که فعالیت های ورزشی شدید را بدون فراهم آوردن شرایط اولیه انجام دهد، از جمله انجام روال منظم تمرینات کششی و تقویتی مچ پا و ساق پا، در واقع رباط ها و عضلات ساق و مچ پای خود را در معرض پیچ خوردگی و کشیدگی بیشتری قرار می دهد.
خستگی ماهیچه ها و رباط ها: وقتی که عضلات و رباط ها در انتهای یک فعالیت شدید خسته می شوند، اگر فرد به جای استراحت به فعالیت خود ادامه دهد، ریسک آسیب پذیری خود را افزایش می دهد. مثلا شخصی که در حال دویدن در ماراتن است، در طی چند مایل آخر مسابقه احتمال آسیب پذیری اش بالاتر می رود.
گرم نکردن بدن قبل از ورزش: ورزشکارانی که بدون گرم کردن تدریجی بدن مانند انجام حرکات کششی ملایم و راه رفتن، فعالیت های شدید بدنی را شروع می کنند، بیشتر در معرض بیچ خوردگی ها و کشیدگی های عضلانی قرار می گیرند. بدون گرم کردن، ماهیچه ها و رباط ها سفت هستند و انعطاف پذیری کمتر می تواند منجر به کشیدگی و پارگی رباط ها و عضلات شود.
تحمل وزن اضافی: وزن زیاد فشار بیشتری هنگام راه رفتن، دویدن و پرش بر مفاصل وارد می آورد، که می تواند ریسک کشیدگی و پارگی رباط ها و عضلات را در طی فعالیتهای بدنی افزایش دهد. تحقیقات نشان می دهند که احتمال پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا در مردان دارای اضافه وزن نسبت به زنان دارای اضافه وزن کمی بیشتر است.
خانم های ورزشکار بالای ۳۰ سال (فقط در مورد پیچ خوردگی مچ پا): مطالعات متعددی نشان داده اند که خانم های بالای ۳۰ سال در معرض خطر قابل توجهی از بروز پیچ خوردگی مچ پا نسبت به مردان در این گروه سنی، مستقل از شاخص توده بدنی خود هستند.
مردان ورزشکار جوان، ۱۵ تا ۲۴ سال (فقط در مورد پیچ خوردگی مچ پا): در ورزشکاران نوجوان و جوان، به نظر می رسد که شیوع پیچ خوردگی مچ پا در مردان بیشتر از همتایان خانم خود در همان گروه سنی باشد.
کفش نامناسب: عدم پوشیدن کفش های مناسب که برای نوع خاصی از سطح بازی با پیاده روی طراحی شده است، می تواند خطر بروز پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا را افزایش دهد. به عنوان مثال، پوشیدن کفش پاشنه بلند هنگام راه رفتن روی یک سطح ناهموار یا یخی، یا پوشیدن کفشهای ساق کوتاه به جای کفش های ساق بلند در بازی بسکتبال ریسک آسیب پذیری مچ پا را افزایش می دهد.

سابقه قبلی پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا:

اشخاصی که در گذشته پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا داشته اند، بیشتر از افرادی که تا به حال دچار این گونه صدمات نشده اند، در معرض آسیب دیدگی قرار دارند.
به بازیکنانی که یک یا چند ریسک فاکتور فوق را دارند، توصیه می شود در صورت تردید پیدا کردن به پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا به خصوص در صورت داشتن سابقه آسیب های مکرر در مچ پا، به پزشک مراجعه کنند. بازیکنان می توانند با بهبود شرایط ورزشی، قدرت و انعطاف پذیری خطر آسیب دیدگی خود را کاهش دهند.

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone