جمعه 20 فروردین 1400
تشخیص و درجه بندی پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا

تشخیص پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا

پیچ خوردگی ها و کشیدگی های عضلانی خفیف معمولا در منزل قابل درمان هستند، در حالی که در موارد شدید ممکن است بی حرکت سازی یا حتی جراحی برای ترمیم ساختارهای آسیب دیده احتیاج داشته باشد. بطور معمول، روند تشخیصی پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا شامل معاینه فیزیکی و درجه بندی با توجه به شدت صدمات می باشد.

 

درجه بندی پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا

بطور معمول پزشکان هنگام تشخیص پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا از سیستم درجه بندی سه مرحله ای استفاده می کنند:

درجه ۱
در پیچ خوردگی ها و کشیدگی های درجه ۱ مچ پا، حداقل پارگی رباط ها، ماهیچه ها یا تاندون ها دیده می شود. این آسیب در درجه اول یک کشیدگی بیش از حد است و اگر پارگی هم وجود داشته باشد در حد میکروسکوپی خواهد بود. حساس شدگی، درد و تورم در محل آسیب دیدگی در کمترین حد ممکن است، اما باز هم قابل مشاهده و لمس است. ممکن است کمی کبودی یا تغییر رنگ پوست نیز وجود داشته باشد و بیمار در ایستادن و راه رفتن کمی دچار مشکل می شود.

درجه ۲

در پیچ خوردگی ها و کشیدگی های درجه ۲ مچ پا، پارگی متوسط رباط ها، ماهیچه ها یا تاندون ها دیده می شود. در پارگی متوسط، برخی از الیاف رباط، ماهیچه یا تاندون ممکن است کاملا پاره شوند، اما هنوز هم به اندازه کافی الیاف سالم برای بافت باقی مانده است تا یکپارچگی آن را به طور کلی حفظ کند. تورم، درد و حساس شدگی در محل آسیب دیدگی متوسط است، اگر چه ممکن است دامنه حرکتی محدود شود. ممکن است برخی از بیماران با درجه ۲، ناپایداری مچ پا را تجربه کنند، بطور مثال مچ پا تا حدی هنگام ایستادن یا راه رفتن می لغزد. علاوه بر این ها، ممکن است کبودی متوسط یا تغییر رنگ پوست وجود داشته باشد و بیمار هنگام راه رفتن یا ایستادن دچار مشکل شود. درجه ۳ | در پیچ خوردگی ها و کشیدگی های درجه ۳ مچ پا، پارگی کامل رباط ها، عضلات یا تاندون ها دیده می شود و هیچ فیبر سالمی باقی نمی ماند. تورم و حساسیت در محل آسیب دیدگی قابل توجه است و اغلب شامل تغییر رنگ شدید پوست (سیاه و آبی یا بنفش و سیاه) است. مچ پا نمی تواند هیچ وزنی را تحمل کند و محدوده حرکتی بسیار کاهش یافته و یا به طور کلی از بین می رود. در این حالت، ایستادن، راه رفتن یا چرخاندن پا غیر ممکن است.
صرف نظر از شدت ظاهری آسیب دیدگی به افرادی که گمان می کنند دچار پیچ خوردگی یا کشیدگی مچ پا هستند، توصیه می شود برای دریافت تشخیص صحیح و اتخاذ درمان مناسب سریع به پزشک مراجعه کنند. گاهی اوقات تاخیر در درمان می تواند صدمات مچ پا را وخیم تر کند. معاینات و آزمایشات مورد استفاده در پیج خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا پزشکان هنگام تشخیص پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا و درجه بندی شدت آن ها، معمولا یکی از روش های زیر را انجام می دهند:

1- با معاینه مچ پای آسیب دیده سطح تورم و کبودی را ارزیابی می کنند.

۲- با لمس محل صدمه دیده میزان حساسیت و تورم را می سنجند.

۳-چرخش، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی مچ پا را اندازه می گیرند تا مشخص شود که کدام بافت ها آسیب دیده اند. این روش معاینه ممکن است برای بیماران درجه دو یاسه کاملا دردناک باشد.

۴- پزشک همچنین ممکن است درخواست انجام آزمایش های تشخیصی بدهد، مانند
تصویربرداری با اشعه ایکس یا رزونانس مغناطیسی (MRI) تا محل دقیق آسیب دیدگی تعیین شده و علاوه بر آن احتمال شکستگی استخوان یا سایر آسیب های همزمان مفصل بررسی گردد. البته گاهی انجام MRI جهت کاهش تورم و کبودی اولیه به تأخیر می افتد. از آنجایی که پیچ خوردگی و کشیدگی عضلات مچ پا علائم مشابهی دارند، تشخیص صحیح ضروری است تا بتوان پروتکل درمانی مناسب را اجرا کرد، خصوصا در مورد صدمات شدیدیا مزمن که ممکن است نیاز به جراحی داشته باشند.

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone