جمعه 27 فروردین 1400
انواع مختلف شکستگی مچ پا

انواع مختلف شکستگی مچ پا

مچ پا دارای سه ضلع و یک طاق است و ممکن است شکستگی در هریک از این مناطق بابه صورت ترکیبی ایجاد شود. شایع ترین شکستگی های مچ پا
شایع ترین شکستگی ها در ناحیه برجسته قسمت بیرونی مچ پا (قوزک خارجی) در انتهای فيبولا رخ می دهد، که به آن مالیولس جانبی گفته می شود.

مالیولس جانبی دومین نوع متداول شامل شکستگی مالیولس جانبی و مالیولس میانی (ناحیه برجسته مچ پادر انتهای تیبیا) است. به این حالت شکستگی دو طرفه مچ پا یا بایمالیولار گفته می شود، زیرا دو طرف را درگیر می کند.

هنگامی که شکستگی قسمت میانی، جانبی و پشتی مچ پا را درگیر کند، به آن شکستگی تريم اليولار مچ پا گفته می شود، زیرا هر سه طرف مچ پا را درگیر می کند.

 

شکستگی ترماليولار مچ پا شکستگی طاق مچ پا، که وزن بدن بر روی آن می افتد به عنوان شکستگی پیلون یا پلافوند؟ شناخته می شود. این نوع شکستگی در اثر سقوط از ارتفاع ایجاد می شود.

شکستگی پیلون مچ پا با افزایش تعداد خطوط شکستگی، خطر آسیب طولانی مدت مفاصل نیز بیشتر می شود.

شکستگی های تریمالیولار و پیلون مچ پا بیشترین آسیب را به غضروف وارد می کنند و بنابراین خطر ابتلا به آرتریت در آینده بالاتر می رود. در هر یک از انواع شکستگی های نامبرده مچ پا دو حالت ممکن است پیش بیاید: . شکستگی بدون جابجایی استخوان: استخوان ها شکسته شده اند اما هنوز در موقعیت صحیح و تراز قرار دارند. .

 

شکستگی به همراه جابجایی استخوان:

قسمت های استخوانی شکسته شده، جدا یا از حالت تر از خارج شده اند. درمان این نوع شکستگی ها بر اساس فرم شکستگی و پایداری مچ پا تعیین خواهد شد.

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone