دوشنبه 6 ارديبهشت 1400
علل و ریسک فاکتورهای فاشیت پلانتار

علل و ریسک فاکتورهای فاشیت پلانتار

متخصصان بر این باورند که هنگامی که پلانتار فاشیا تحت کشیدگی قرار می گیرد، ملتهب می شود و پارگی های ریزی بوجود می آیند. این آسیب معمولا با یک یا چند ریسک فاکتور زیر همراه است.

 

خمیدگی بیش از حد پا به سمت داخل:

به طور معمول، هنگامی که پا روی زمین فرود می آید، کمی به سمت داخل می چرخد. در این وضعیت فردی که پایش بیش از حد خمیده می شود، فشار بیشتری به پای داخلی خود وارد می کند که می تواند سبب کشیدگی پلانتار فاشیا شود. خمیدگی بیش از حد پا به سمت داخل در افرادی که کف پای صاف دارند، شایع است.

 

افزایش قوس کف پا (کف پای گود):

پلانتار فاشیا به حفظ قوس کف پا کمک می کند و افزایش قوس کف پا می تواند باعث کشیدگی پلانتار فاشیا شود. 

 

ضعف عضلات فلكسور پلانتار:عضلاتی که به همراه پلانتار فاشیا در کف پا قرار می گیرند عضلات داخلی پا نامیده می شوند. اگر این عضلات ضعیف باشند، پلانتار فاشیا ممکن است در معرض کشیدگی بیشتری قرار بگیرد.

 

دویدن: چند کیلومتر دویدن پلانتار فاشیا را چندین هزار مرتبه منقبض و متسع می کند. اگر فاشیا ملتهب یا دارای پارگی های ظریف باشد، با هر گام در حین دویدن فرد احساس درد خواهد کرد.

 

ایستادن یا راه رفتن برای طولانی مدت: ایستادن و راه رفتن به مدت زیاد می تواند باعث کشیدگی پلانتار فاشیا شود. پلانتار فاشیا برای استراحت و بهبودی نیاز به زمان دارد.

 

عدم فعالیت: همانطور که فعالیت بیش از حد می تواند سبب فاشیت پلانتار بشود، عدم فعالیت هم می تواند. هنگامی که پا در حال استراحت است، پلانتار فاشیا کوتاه و انعطاف پذیری آن کم میشود. فعالیت منظم و متناوب پلانتار فاشیا را انعطاف پذیر و قوی نگه می دارد.

 

سفتی تاندون آشیل: سفتی تاندون آشیل دامنه حرکتی مچ پا را کاهش می دهد و چرخاندن کامل پا (دورسی فلکشن () مشکل می شود، که در نهایت ممکن است به سفت شدن پلانتار فاشیا منجر شود. در یک تحقیق علمی نشان داده شد که از هر ۵ نفری که مبتلا به فاشیت پلانتار هستند، ۴ نفر از سفتی تاندون آشیل پا نیز رنج می برند.

 

تفاوت طول پاها با یکدیگر: هنگامی که طول پاهای فرد متفاوت باشد، پلانتار فاشیا و سایر بافت های نرم بصورت غیر متقارن تحت فشار قرار می گیرند و باید برای کاستن شوک وارده و نیروهای واکنشی زمین سخت تر کار کنند.

 

چاقی: اضافه وزن یا افزایش ناگهانی وزن باعث وارد شدن فشار اضافه به پلانتار فاشیا می شود.

 

تمرینات نادرست: تمرین کردن بیش از حد یا افزایش ناگهانی تمرینات (به خصوص افزایش سرعت) ممکن است باعث کشیدگی پلانتار فاشیا شود.
سالهای متمادی پزشکان معتقد بودند که فاشیت پلانتار ناشی از آسیب های پاشنه پا است؛ اما تحقیقات بعدی این نظریه را رد کردند. در واقع، اکنون عقیده بر این است که فاشیت پلانتارو کشیدگی بیش از حد پلانتار فاشیا می توانند باعث آسیب دیدن پاشنه پا شوند.

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone