ﺳﻪشنبه 7 ارديبهشت 1400
تشخیص فاشیت پلانتار

تشخیص فاشیت پلانتار

از آنجا که فاشیت پلانتار شایع ترین درد پاشنه پا است، گاهی اوقات علل دیگر درد پاشنه پا به اشتباه به عنوان فاشیت پلانتار تشخیص داده می شوند. در چنین شرایطی، پزشک باید سایر آسیب هایی را که می توانند منجر به درد پا شوند را نیز مد نظر قرار دهد، از جمله شکستگی پاشنه پا (شکستگی کالکانئوس)، آسیب دیدگی اعصاب و تاندونیت آشیل. پزشک برای تشخیص فاشیت پلانتار می تواند از روش های ذیل استفاده کند:

مصاحبه با بیمار: پزشک با گرفتن شرح حال از بیمار در مورد چگونگی ایجاد علائم، الگوی درد و اختلالات ایجاد شده اطلاعاتی به دست می آورد.
معاینات فیزیکی: پزشک پای بیمار را معاینه می کند تا میزان تورم، حساسیت، درد و دامنه حرکت وی را بسنجد. همچنین ممکن است راه رفتن بیمار را بررسی کند تا میزان خمیدگی پابه سمت داخل (پرونیشن) را ارزیابی کند.
تصویربرداری پزشکی: تصویربرداری می تواند به تأیید تشخیص فاشیت پلانتار کمک کند، ضمن اینکه در رد سایر دلایل درد پاشنه پا مانند شکستگی پاشنه پا یا تاندونیت آشیل نیز موثر است. عکس برداری با اشعه ایکس برای بررسی شکستگی استخوان پاشنه و سونوگرافی یا MRI برای شناسایی سایر آسیب های بافت نرم استفاده می شوند
در چنین شرایطی انجام تست های آزمایشگاهی مانند آزمایش خون معمول نیست، اما ممکن است برای رد بیماری های سیستمیک مانند آرتریت روماتوئید انجام شود. برخی از متخصصان نیز آزمایشات عصبی مانند الکترومیوگرافی۲ (EMG) را برای رد کردن اختلالات عصبی مانند نوروپاتی بکستر که می تواند باعث ایجاد درد پاشنه شود، پیشنهاد می کنند.

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone