جمعه 17 ارديبهشت 1400
ارزیابی بالینی و تشخیص انگشت چمنی

ارزیابی بالینی و تشخیص انگشت چمنی

انگشت چمنی بطور معمول با گذشت زمان رخ می دهد، بنابراین ممکن است علائم در ابتدا خفيف باشد. بیمار باید پس از ایجاد درد یا تورم مفصل شست پا (MTP) به پزشک مراجعه کند.
ارزیابی بالینی شامل گرفتن شرح حال از بیمار و معاینه پزشکی به تشخیص این عارضه کمک می کند. عکس برداری نیز ممکن است برای تأیید تشخیص صورت گرفته نشان دادن سایر صدمات احتمالی و اندازه گیری شدت پیچ خوردگی مفصل MTPمورد استفاده قرار گیرد. بطور معمول عکس برداری با اشعه ایکس توسط بسیاری از پزشکان برای بررسی شکستگی استخوان توصیه می شود. تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (اسکن MRI) تصاویری از ساختارهای غیر استخوانی ارائه می دهد، بنابراین این تست برای تأیید تشخیص انگشت چمنی مناسب است.

ارزیابی بالینی: گرفتن شرح حال و معاینه فیزیکی با گرفتن شرح حال فرد روند تشخیص انگشت چمنی شروع می شود. در این مرحله پزشک سلامت بیمار را بصورت کلی ارزیابی می کند و در مورد علائم از وی سوالاتی می پرسد.
در طی معاینه فیزیکی، پزشک انگشت شست بیمار را برای بررسی تورم، کبودی و اندازه گیری دامنه حرکتی مفصل MTP معاینه می کند. ممکن است پزشک شست پا آسیب دیده را در جهات مختلف حرکت دهد تا اختلال حرکتی ایجاد شده را ارزیابی کند و گاهی حتی لازم می شود شست پا سالم را هم حرکت دهد تا تفاوت حرکتی را در دو پا مقایسه کنند.

 

تصویربرداری همانطور که قبلا گفته شد تصویر برداری نیز ممکن است برای تشخیص انگشت چمنی استفاده شود، به ویژه برای اندازه گیری میزان آسیب و بررسی یا رد سایر آسیب های احتمالی . ممکن است پزشک درخواست عکس برداری با اشعه ایکس دهد تا سلامت استخوان را
بررسی کند. توصیه می شود که رادیوگراف های جلویی و پشتی (انتروپوستریور) و جانبی (لترال )، همراه با تصاویر مرکزی (محوری ) از سزاموئیدها یا استخوان های کوچک پا گرفته شود. گاهی پزشک درخواست می کند تا از هر دو پا عکس گرفته شود
تا نحوه قرار گیری سزاموئیدها را مقایسه کند.

تصویربرداری با رزونانس مغناطیسی (MRI) تصاویری از ساختارهای غیر استخوانی مانند : بافت، رباط ها و تاندونهای احاطه کننده مفصل MTP ارائه می دهد. این تصویر برداری به ویژه برای افرادی که دارای انگشت چمنی متوسط و شدید، درجه ۲ یا درجه ۳ هستند یا افرادی که ناهنجاری هایی در عکس های اشعه ایکس آن ها مشاهده شده، مفید است. هنگامی که پزشک در معاینات فیزیکی بیمار پی می برد که آسیب احتمالا انگشت چمنی است و یا به این مساله مشکوک می شود، تصویربرداری پزشکی جزئیات بیشتری فراهم می آورد تا روند تشخیص و درمان بهتر پیش برود.

 

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone