پنجشنبه 30 ارديبهشت 1400
شکستگی های متاتارسال پنجم

شکستگی های متاتارسال پنجم

شکستگی در متاتارسال پنجم شایع است. متاتارسال پنجم، استخوان بلندی است که به کوچکترین انگشت پا منتهی می شود. ۳ نوع شکستگی این استخوان عبارتند از:

۱-شکستگی مارپیچی یا مورب تنه استخوان متاتارسال پنجم

۲-جونز فرکچر (شکستگی جونز)

۳- آولژن فرکچر شکستگی آولژن).

 

شکستگی مارپیچی یا مورب ضربه یا استرس وارد شده بر استخوان متاتارسال نزدیک به انگشت پنجم پا می تواند باعث شکستگی مارپیچی یا مورب شود. این شکستگی بسیار ناپایدار است و ممکن است منجر به جابجایی استخوان شود. جونز فرکچر (شکستگی جونز) شکستگی جونز به شکستگی بین پایه و تنه استخوان متاتارسال پنجم پا گفته می شود.

 

شکستگی جونز نوعی شکستگی متاتارسال شایع است و شدیدترین نوع شکستگی است که می تواند در این استخوان ایجاد شود. این شکستگی نام خود را از جراح ارتوپد سر رابرت جونز گرفته است که اولین بار در سال ۱۹۰۲ این صدمات را گزارش و معالجه کرد.
این ناحیه از پا نسبت به سایر مناطق پا خون کمتری دریافت می کند و همین مساله بهبودی را دشوار می سازد.
به طور معمول، این نوع شکستگی ناشی از استرس وارد آمده بر استخوان در نتیجه حرکات مکرر، استفاده بیش از حد و یا آسیب ناگهانی می باشد.

 

آولژن فرکچر (شکستگی آولژن) در شکستگی آولژن، قطعه کوچکی از استخوان توسط تاندون یا رباط از بدنه اصلی استخوان جدا می شود. این نوع شکستگی در نتیجه پیچ خوردگی مچ پا اتفاق می افتد. متاسفانه اغلب این نوع شکستگی هنگام آسیب مچ پا مورد بررسی قرار نمی گیرد. طبق گفته انجمن جراحان ارتوپد در آمریکا (AAOs)، این شکستگی همیشه بصورت عرضی و با خط شکست افقی اتفاق می افتد و معمولا جابجایی استخوان کم و ناچیز است.

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone