جمعه 1 مرداد 1400
چرا بعد از ورزش حالت تهوع دارم؟

چرا بعد از ورزش حالت تهوع دارم؟

آیا تا به حال دچار حالت تهوع بعد از تمرین شده اید؟ تو تنها نیستی!

یک جلسه بدنسازی برای بعضی از افراد، اغلب با هیجانات ناگهانی همراه است، در این هنگام بدن از خود می پرسد چه اتفاقی دارد می افتد و آیا این هیجانات طبیعی است؟
خبر خوب این است که به جز موارد نادر، حالت تهوع بعد از تمرینات ورزشی هیچ دلیلی برای نگرانی نیست. حالت تهوع ناشی از ورزش موضوعی رایج است که بسیاری از ما را تحت تأثیر قرار داده و به دلایل مختلفی درگیر آن می شویم.
درک اینکه چرا این اتفاق می‌افتد به شما کمک می‌کند تا تمرینات را متناسب انجام دهید. بیایید برخی از دلایل تهوع آور را از بین ببریم.

 

خوردن قبل و بعد از تمرین
با یک علت خیلی واضح شروع می کنیم: غذا خوردن قبل از تمرین. بدنبال صرف یک وعده غذایی، بدن در حالت هضم قرار دارد بنابراین اگر بعد از صرف غذا تمرین ورزشی انجام دهیم، حالت تهوع ایجاد می شود. همانطور بلافاصله بعد از غذا خوردن نباید دراز کشید، بعد از غذا خوردن تمرین ورزشی هم نباید کرد.
تغدیه حدود سه ساعت قبل از تمرین می‌تواند به کاهش ناراحتی دستگاه گوارش کمک کند، زیرا در هنگام تمرین خون به سمت ماهیچه‌ها هدایت می‌شود، بنابراین هضم غذا در معده ما را کند می‌کند. غذا‌های هضم آسان مانند نان تست خشک، غلات خشک، موز، کراکر، ماست، میوه‌ها و سبزیجات گزینه‌های خوبی هستند. از غذا‌های پرچرب و سرخ شده قبل از تمرین به دلیل احتمال ایجاد ناراحتی، خودداری کنید. ناگفته نماند که وقتی قند خون شما پایین می‌آید، حالت تهوع ایجاد می شود.
غذایی که بعد از تمرین می‌خورید خیلی مهم است زیرا به کاهش احتمال حالت تهوع کمک می کند. بعد از تمرین بدن در حال بازگشت به ریتم طبیعی خود است. بدن ما بعد از ورزش وارد حالت ترمیم می‌شود - مثل زمان مناسب برای سوخت گیری. یک میان وعده پر از پروتئین را برای ایجاد اثر عضله سازی همراه با کربوهیدرات‌ها ترکیب کنید تا ذخایر گلیکوژن تخلیه شده را دوباره پر کند. کره موز و مغز یک خوراکی خوشمزه و مقوی بعد از تمرین برای ورزشکاران می باشد.

 

شدت جلسه تمرین
یک جلسه تمرینات فوق العاده سخت، مخصوصا حرکات پایین تنه، اسکوات و.... باعث دفع زیاد انرژی می شود که این امر باعث احساس حالت تهوع می‌شود، علاوه بر این تمرینات با شدت زیاد، موجب تعریق زیاد و از بین رفتن آب بدن می شود، که در نهایت کمبود آب بدن باعث حالت تهوع می شود.
همان طور که برای شروع یک تمرین خوب مهم است که بدن را خوب گرم کنیم به همان اندازه هم باید پس از پایان حرکات ورزشی با انجام حرکات کششی ریتم بدن را آرام کرده تا دچار انقباض عضلات و یا حالت تهوع نشویم. شروع یا متوقف کردن ورزش به طور ناگهانی و همچنین افزایش فشار زیاد، عواملی هستند که به حالت تهوع منجر می شوند، بنابراین بهتر است در طول تمرین برای خودتان برنامه داشته باشید در ابتدا به آرامی شروع کنید و در نهایت هم بدن خود را به ریتم اولیه برسانید.

 

مصرف مایعات
کمبود آب بدن، که می‌تواند از طریق از دست دادن مایعات ایجاد شود، علائم زیادی از جمله خستگی و استفراغ را ایجاد کند، یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد تهوع ناشی از تمرین است.
فرق نمی کند که تمرین شدید داشته باشید یا یک تمرین سبک، در فصل تابستان باشد یا زمستان، باید آب از دست رفته بدنمان را دوباره جبران کنیم. بر اساس پژوهش های انجام شده نوشیدن آب بایستی با نسبت ۱: ۱ باشد، به این معنی که باید به اندازه از دست دادن آب بنوشید و در کل کاهش مایعات به ۲ ٪ نرسد. پس حواستان به مقدار آب از دست رفته بدنتان باشد.
البته باید بدانید که نوشیدن بیش از حد آب خطراتی دارد از جمله اینکه باعث می شود سطح الکترولیت شما را رقیق کرده و در نتیجه غلظت سدیم را در خون کاهش دهد. هیپوناترمی نشانه این است که شما بیش از حد آب مصرف کرده اید و بنابراین سطح الکترولیت خود را رقیق کرده اید، که ممکن است منجر به غلظت سدیم پایین در خون شود. کمبود آب و هیپوناترمی می‌تواند باعث ایجاد حالت تهوع و سایر علائم ناخوشایند، از جمله سرگیجه و ضعف عضلانی شود.
حال چگونه آن را حل کنیم؟ بهترین راهکار این است که میزان مصرف آب خود را با طول و شدت تمرین متعادل نگه دارید.

 

زمینه پزشکی
برخی از شرایط پزشکی ممکن است باعث شروع حالت تهوع در حین یا بعد از تمرین شوند، از جمله ناراحتی‌های مربوط به معده مانند سندرم روده تحریک پذیر یا سرگیجه که باعث بروز سرگیجه می شود.

در مواردی که برای درمان یک بیماری پزشکی به دارو یا مکمل نیاز است، ممکن است باعث بروز حالت تهوع شود. به عنوان مثال، داروهایی که برای افراد دارای قند خون تجویز می شود، ممکن است حالت تهوع ایجاد شود. مکمل هایی که برای افزایش آهن یا داروی تقویتی ویتامین C نیز ممکن است علائم تهوع را ایجاد کنند.

برخی از دارو‌ها و مکمل‌ها اسید در معده را افزایش می دهند، به ویژه آن‌هایی که حاوی مقادیر بالای ویتامین C و آهن هستند معده را بیشتر تحریک می کنند. این داروها قبل یا بعد از تمرین ورزشی ممکن است باعث ایجاد حالت تهوع شوند. بسیاری از مکمل‌ها بهتر است در کنار غذا مصرف شوند تا عارضه جانبی ناخواسته کاهش پیدا کند. با این حال، بهترین روش این است که با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی در مورد چگونگی مصرف دارو و مکمل‌ها بسته به شرایط فردی خود مشورت کنید.

 

جمع بندی نهایی
حالت تهوع یک عارضه جانبی رایج در ورزش است که فارغ از سطح آمادگی جسمانی یا شدت تمرین می‌تواند روی هر یک از افراد ظاهر شود. از کمبود مایعات گرفته تا خوردن غذا‌های دیر هضم و اجتناب از گرم کردن بدن قبل از تمرین. با این حال روش‌های ساده‌ای برای حل این موضوع وجود دارد، از جمله آبرسانی کافی قبل، حین و بعد از ورزش، گذاشتن زمان کافی برای غذا خوردن قبل از شروع تمرینات و گرم کردن بدن قبل از شروع تمرین و همچنین انجام حرکات کششی پس از پایان تمرینات بدنسازی، کارهای ساده ای است که بایستی برای جلوگیری از حالت تهوع انجام داد.

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone