جمعه 15 مرداد 1400
دیپلماسی فوتبال - قسمت 3

دیپلماسی فوتبال - قسمت 3

در دهه شصت، «نوربرت الیاس» در مطالعه تاریخ اجتماعی انگلستان قرن هیجدهم نشان داده است که رابطه تنگاتنگی میـان پیدایش ورزش و شکوفایی رژیم پارلمانی وجود دارد. او ورزش را به عنوان مدلی در جهت تحلیل ساختارهاي نیز معتقد بود بناي جامعهشناسی بر پایه ورزشها اسـتوار گردیـده اسـت . او زنـدگی اجتماعي میداند. «کایووا» اجتماعی را به نوعی بازي تشبیه کرده و الگوي بازي را نشان دهنده ورود انسانها در شبکه روابط میدانست. این را مطرح کرده بودنـد کـه ورزش در تقویـت صـلح جهـانی و  تونیس و پس از او فرنکین تأکید میکند که ورزش وقتی شکل مسابقه ورزشی به خود بگیرد، میتوانـد 4 تفاهم بین المللی بی انجامد.

زیمل در حل کشمکشها و درگیريها نقش اساسی ایفا کند به همین دلیل از نظر جامعه شناسان، یکی از دلایل مهم براي مطالعه فوتبال به عنوان یک پدیده اجتماعی فراگیر،
این است که با بسیاري از مظاهر زندگی اجتماعی افراد جامعه ارتباط بسیار نزدیکی دارد. این ورزش با پدیده ها و نهادهایی چون خانواده، اقتصاد، سیاست و ... ارتباط دارد و یکی از ابزارهاي مناسب بـراي توسـعه فرهنگـی اجتماعی می تواند باشد .

روش شناسی پژوهش
انواع روشها در علوم اجتماعی براي گردآوري دادهها درباره افراد، گروههاي اجتماعی، اجتماعات، انجمـن هـا، جنبشهاي اجتماعی، روابط بینالملل و دیگر موضوعات وجود دارد .به رغم توفیقاتی کـه در شیوههاي سنجش گرایشها، نظرات و کنشهاي اجتماعی به وجود آمده، برخی از پدیدهها یا ابعادي از آنها قابلیت تبدیل به عدد و رقم را ندارند از اینرو، فنون گردآوري داده ها ممکـن اسـت شـامل اسناد، کتابها، نوار ویدئویی باشد، یادداشتهاي میدانی، ثبت و ضبط با استفاده از نوار اُدیو و ویدیو(شنیداري و دیداري) و دیگر ثبت و ضبطهاي کتبی صوتی و تصـویري یـا فـیلم ، اعلامیه ها، بیانات سیاسی مرسوم، نامه ها و غیره همگی در گسترش درك مجموعه یا گـروه مـورد مطالعه مفید هستند. مجلات تحقیقی و نمونه نوشتههاي آزاد پیرامون عنوان نیز میتواند کاملاً اطلاعات مفیـدی به همراه داشته باشد .در این پژوهش از تکنیک گردآوري اطلاعات بـه روش اسنادي که در آن هدف پژوهش با مطالعه، تحلیل و بررسی اسناد و متون برآورده میشوداستفاده شده اسـت ..

آنچـه این روش را از روشهاي دیگر متمایز می کند، استفاده از اسناد و متون موجود به منظور تحلیل کیفی و فهم محتواي پیامها و کردارهاي گفتمانی موجود در متون مختلف است.

 

ادامه دارد ...

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone