پنجشنبه 2 بهمن 1399
آمادگی جسمانی در فوتبال

آمادگی جسمانی در فوتبال
یکی از ارکان اساسی در فوتبال آمادگی جسمانی است.

اهمیت این رکن در فوتبال بگونـه اي اسـت کـه عـدم حضور آن می تواند تمامی ارکان دیگر در این ورزش را تحت تاثیر قرار دهد. در واقع این رکن مبناي اولیـه تمـامی ارکان دیگر بازي است و اهمیت آن با توجه به پیشرفت مداوم این علم روز به روز بیشتر می شود. بسیاري از مربیان اینک با تکه بر آمادگی هاي جسمانی نقاط ضعف تیم خود را در دیگر زمینه ها می پوشانند یا به حداقل می رسانند. 

بسیار ضروري ومهم است که یک ورزشکار بداند درورزشی که انجام میدهد کدام یک ازعوامل یا فاکتورهاي آمادگی جسمانی نقش اساسی ایفا میکندزیراازاین طریق به نتایج مطلوب زیرخواهد رسید:
1 -زمان رسیدن به نقطـه عطـف و مطلـوب در برخـ ورداري از فیزیـک مناسـب بـه حـداقل ممکـن مـی رسـد (پیشرفت سریع)
2 -ازآسیب دیدگی بی مورد تا مقیاس بالایی جلوگیري میکند
3 -ازفشارآوردن بی مورد بر سایر عضلات و دستگاههاي بدن جلوگیري می نماید
4 -زمان اجراي مطلوب حرکات ورزشی طولانی تر میگردد.(درسالهاي بیشـتري میتوانـد بـه فعالیـت ورزشـی موردعلاقه خود بپردازد)
5 -موفقیت او در ورزش تقریباً تضمین شده خواهد بود (به شرط اینکه سایر عوامل نیز حتما مـد نظـر گرفتـه شوند مانند وراثت – آموزش صحیح و علمی– انتخاب درست رشته ورزشی و...
6 -ازصرف هزینه هاي بی مورد بصورت چشمگیري کاسته میشود
7 -تقریبا باکمترین امکانات به بهترین نتایج دست خواهدیافت

براي طراحی یک تمرین علمی نکات زیادي راباید درنظر داشت که یکی از مهمتـرین آنهـا همـان فاکتورهـاي آمادگی جسمانی خاص همان ورزش است. جالب است بدانید در ورزشهاي گروهی حتی نوع تمرین و انتخاب یکی از فاکتورهاي آمادگی جسمانی براي بازیکنانی که در پستهاي مختلف ایفاي نقش میکنند نیز اهمیت بسزائی دارد براي روشن ترشدن مطلب مثالی میزنم:
" یک تیم فوتبال را در نظر بگیرید ؛ قدرت بدنی از مهمترین فاکتورهـاي آمـادگی جسـمانی بـراي ایـن رشـته ورزشی است ولی بازیکنی که در نوك حمله فعالیت میکند به یک نوع خاص قدرت نیـاز دارد (قـدرت انفجـاري) و بازیکنی که در خط دفاعی فعالیت میکند به یک نوع دیگر قدرت (قدرت پویا) این مـورد در فـاکتور اسـتقامت نیـز صادق است.بنابراین یک مربی آگاه و با تجربه هیچگاه یک نوع تمرین قدرتی را براي تمام افراد تیم تجویز نمی کند "

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone