ﺳﻪشنبه 10 فروردین 1400
جانلوئیجی بوفون

جانلوئیجی بوفون
جانلوئیجی بوفون ملقب به جی جی بوفون در تاریخ ۲۸ ژانویه سال ۱۹۷۸ در کارارا در ایتالیا متولد شد. مادرش در رشته پرتاب وزنه کار میکرد و پدرش وزنه بردار بود، دو خواهرش هم بازیکن والیبال هستند و نیز عمویش بسکتبالیست است.جانلوئیجی همچنین با اسطوره دروازه‌بانی، لورنزو بوفون نسبت فامیلی دارد؛ او یکی از عموزاده‌ های پدربزرگش است.
بوفون در سن ۱۲ سالگی به تیم بوناسولا و در ۱۳ سالگی به تیم پارما پیوست. او در سن ۱۳ سالگی در خط حمله به عنوان یک مهاجم بازی می‌کرد و یکسال در همین پست باقی‌ماند. در ۱۴ سالگی هر دو دروازه‌بان تیم وی مصدوم شدند و وی مجبور شد تا از دروازه دفاع کند و دو هفته در پست دروازه‌بانی ماند. پس از آن بود که کار خود را به صورت رسمی در پست دروازه‌بانی شروع کرد؛
جانلوئیجی از همان آغاز جوانی، تکیه‌ گاه مطمئن تیمش بود. اولین حضور وی در سری A برمیگردد به تاریخ نوامبر سال ۱۹۹۵ در سن ۱۷ سالگی در تیم پارما در مقابل تیم قدرتمند و پرآوازه‌ میلان که این بازی با تساوی بدون گل به پایان رسید. جانلوئیجی پس از آن دروازه‌ بان ثابت تیم، لوکا بوچی را کنار زد و خود گلر ثابت تیمش شد.
جانلوئیجی فصل ۲۰۰۰/۰۱ را هم در پارما سپری نمود و به پیشنهادات میلیونی باشگاه‌ های بزرگ اروپا پشت پا زد. تنها در تابستان سال ۲۰۰۱ بود که به ازای ۱/۵۴ میلیون یورو به جای ادوین فان در سار هلندی به یوونتوس تورین پیوست که تا امروز هم بالا‌ترین مبلغ قرارداد یک دروازه‌ بان در تاریخ فوتبال می‌ باشد.

 

بوفون


جانلوئیجی در همان آغاز حضورش با یوونتوس قهرمان لیگ فوتبال باشگاهی ایتالیا شد و در فصل ۰۳/۲۰۰۲ نیز از این عنوان دفاع کرد. به علاوه در سال ۲۰۰۳ به همراه یووه به فینال مسابقات لیگ قهرمانان اروپا رسید که آنها در این بازی در ضربات پنالتی با نتیجه ۲ بر ۳ مغلوب آ.ث. میلان شدند. جانلوئیجی بوفون در فصل ۰۵/۲۰۰۴ هم با یووه قهرمان سری A شد که البته پس از رسوایی تبانی،‌ این عنوان از آنها سلب گردید.
جانلوئیجی در ۱۴ آگوست سال ۲۰۰۵ در یک دیدار تدارکاتی در جام برلوسکونی در مقابل آ.ث. میلان به کاکا برخورد کرده و به شدت از ناحیه کتف مصدوم شد و چند ماه نتوانست در میادین فوتبال حضور پیدا کند. در این مدت،‌کریستیان آبیاتی که به صورت قرضی از میلان به یووه آمده بود، جای او را در درون دروازه یوونتوس اشغال کرد. در پایان ماه نوامبر اعلام نمود که دوباره سلامتی‌ اش را به دست آورده است، ‌اما در ابتدا کمتر بازی میکرد، چراکه مصدومیتش به طور کامل بهبود نیافته بود.
جانلوئیجی در دیدار برگشت مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان اروپا در مقابل آرسنال لندن، پنجاهمین بازی اروپایی خود در پیراهن یوونتوس را انجام داد. در ماه مه سال ۲۰۰۶ مورد اتهام قرار گرفت که در شرط‌ بندی‌ های غیرقانونی روی مسابقات سری A ایتالیا شرکت داشته است که البته بعدا از سوی دادستانی بی گناه شناخته شده و از او اعاده حیثیت شد.
جانلوئیجی با وجود سقوط اجباری یوونتوس به سری B در فصل ۰۷/۲۰۰۶ به دلیل رسوایی تبانی، برخلاف بسیاری از بازیکنان این تیم، بوفون یووه را ترک نکرد. وی بلافاصله در فصل بعد با این تیم که در این مدت تحت رهبری دیده دوشان فرانسوی قرار داشت، دوباره به دسته اول برگشت.
جی جی بوفون در ۷ ژوئن سال ۲۰۰۷ قراردادش را با یوونتوس تا سال ۲۰۱۲ تمدید نمود. در ۱۲ مارس سال ۲۰۰۸ نیز یک سال دیگر به مدت قراردادش افزود.
بوفون سرانجام در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۸ اعلام کرد آخرین بازی خود برای یوونتوس را در هفتهٔ آخر سری آ برابر هلاس ورونا انجام خواهد داد. بوفون پس از اتمام رقابت‌های سری آ در فصل ۱۸_۲۰۱۷ به صورت بازیکن آزاد راهی پاریس سن ژرمن شد. او تا کنون سه بار به فینال لیگ قهرمانان اروپا رسیده اما هیچ بار طعم قهرمانی را نچشیده و در سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۱۵ و ۲۰۱۷ نایب قهرمان اروپا شده‌است آن هم با پیراهن یوونتوس. قرار بود سال ۲۰۱۷ پس از قهرمانی یوونتوس در اروپا از فوتبال خداحافظی کند که سپس پس از نایب قهرمانی خداحافظی از فوتبال را به سال ۲۰۱۸ موکول کرد. یوونتوس این بار هم در یک چهارم نهایی از اروپا حذف شد آن هم توسط رئال و پنالتی کریس رونالدو در دقیقه ۹۰ که اعتراضات بوفون را دربرداشت که منجر به اخراج وی شد. وی معتقد بود که آن صحنه پنالتی نبود و اخراج وی نیز بی علت بود. درمجموع پایان بدی برای او در اروپا بود؛ همه فکر می‌کردند این آخرین بازی او در اروپاست و بعد از فوتبال خداحافظی می‌کند اما با آمدن به پاری سن ژرمن حضور دوباره اش را سطح اول فوتبال دنیا و ماجراجویی اش برای قهرمانی اروپا دوباره آغاز کرد.

 

جانلوئیجی بوفون


جی جی بوفون خیلی زود گلر تیم ملی زیر ۲۱ سال ایتالیا شد و با این تیم در جام ملت‌ های اروپا در سال ۱۹۹۶ شرکت کرد. وی در ۱۹ سالگی و در تاریخ ۲۹ اکتبر سال ۱۹۹۷ در مسابقه پلی-آف مقدماتی جام جهانی ۹۸ در مقابل تیم روسیه، اولین بازی خود در تیم ملی بزرگسالان را انجام داد. بوفون در این بازی جانشین جان لوکا پالیوکای مصدوم شده بود. بوفون در جام جهانی ۱۹۹۸ هم حضور داشت ولی در هیچ یک از بازی‌ ها درون دروازه قرار نگرفت.
وی در جام ملت‌ های اروپا در سال ۲۰۰۰ دروازه‌ بان ثابت تیم ملی بود،‌ ولی به علت شکستگی انگشت در دور پایانی این بازی‌ ها حضور پیدا نکرد. جانشین وی،‌ فرانچسکو تولدو در این بازی‌ ها نمایش خوبی ارائه داد و جای او را در درون دروازه تیم ملی گرفت. اما بوفون هم دست از تلاش برنداشت و پس از آن تاکنون شماره یک بی‌ چون و چرای تیم ملی ایتالیا است.
جی جی بوفون در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان نیز گلر ثابت تیم ملی کشورش بود. وی دراین جام نمایشی بی‌ عیب و نقص داشت و توانست تا مرحله فینال دروازه‌ اش را بسته نگه دارد. تنها گلی که وی در هفت بازی دریافت کرد،‌ گل به خودی کریستین زاکاردو و یک ضربه پنالتی از سوی زین‌ الدین زیدان فرانسوی در دیدار فینال در ۹ ژولای ۲۰۰۶ بود. در این فینال وی به همراه ایتالیا پس از یک ضربه پنالتی در مقابل فرانسه قهرمان جهان شد و خود وی نیز جایزه لئو یاشین را به عنوان برترین دروازه‌ب ان جام دریافت نمود.
جی جی بوفون در تمامی دیدارهای جام ملت‌ های اروپا در سال ۲۰۰۸ نیز شرکت داشت. در دور مقدماتی در مقابل رومانی موفق شد ضربه پنالتی آدریان موتو را مهار کرده و از حذف زودهنگام تیمش جلوگیری کند. در مرحله یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی در مقابل اسپانیا نیز یک پنالتی را گرفت، اما نتوانست مانع از حذف تیم ملی ایتالیا شود.
در ۱۴ نوامبر سال ۲۰۰۹ در دیداری دوستانه در ورزشگاه آدریاتیکو در پسکارا در مقابل هلند که به تساوی بدون گل انجامید، صدومین بازی ملی خود را انجام داد.
جی جی بوفون فصل گذشته از ابتدای تابستان تا پایان فصل ده ها بار با پیراهن پاری سن ژرمن در رقابت های رسمی و غیررسمی برابر حریفان ایستاد و اولین بازی او با لباس این تیم برابر بایرن مونیخ در تورنمت جام قهرمانان که به میزبانی اتریش برگزار شده بود. بوفون در این دیدار 66 دقیقه ابتدایی را بازی کرد و فقط یک گل دریافت کرد و با خروج از میدان بازی پاریسی ها دو گل دیگر دریافت کردند.
اگر بخواهیم به بازی های رسمی اون نگاهی بیاندازیم می بینیم که او 17 بار در لوشامپینه و 5 بار در لیگ قهرمانان برای پاری سن ژرمن بازی کرده که او در UCL شش بار دروازه اش را باز شده دید و فقط در مرحله یک هشتم آن هم دیدار رفت برابر منچستر موفق شد کلین شیت کند. او در دیدار برگشت ناکام بزرگ لقب گرفت و با دریافت سه گل رویای قهرمانی او خراب شد.
پس از یکسال سنگربان شماره یک سال های نه چندان دور ایتالیا در تورین حضور یافت تا بار دیگر با این تیم به ماجراجویی خود ادامه دهد و این فراق یکساله به پایان رسید.
جیانلوئیجی بوفون که سابقه طولانی در یوونتوس دارد اعلام کرد که قصد ندارد بازوبند کاپیتانی را پس از بازگشت به یوونتوس از کیلینی بگیرد و کیلینی همچنان کاپیتان اول بیانکونری خواهد بود بوفون هم اکنون نیز در تیم یوونتوس مشغول است.
بوفون در سال ۲۰۱۱ با النا سره دووا ازدواج کرد. او از این ازدواج دارای دو فرزند به نام‌های لوییس توماس و دیوید لی شد. در سال ۲۰۱۴ جیجی اعلام کرد که پس از سه سال زندگی مشترک از همسرش جدا شده‌است. او در سال ۲۰۱۵ با ایلاریا دامیکو مجری و ژورنالیست ایتالیایی ازدواج کرد. در ژانویه ۲۰۱۶ آن‌ها اعلام کردند که تولد پسرشان لئوپولدو ماتیا نزدیک است.

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone