یکشنبه 4 مهر 1400
همه‌چیز درباره مدیسن بال؛ چگونه با توپ طبی ورزش کنیم

همه‌چیز درباره مدیسن بال؛ چگونه با توپ طبی ورزش کنیم
آیا به دنبال راهی برای تقویت عضلات و ماهیچه‌های خود هستید؟ آیا می‌دانید مدیسن بال چیست و چه کاربردی دارد؟ اگر به دنبال پاسخ این دو سؤال هستید با ما در این مطلب همراه باشید تا به‌طور مفصل راجع به توپ مدیسن صحبت کنیم.


توپ مدیسن بال چیست؟
مدیسن بال (Medicine ball) که با نام توپ تناسب اندام نیز شناخته می‌شود، برای اولین بار در یونان باستان به دست بقراط با پوست حیوانات ساخته شد؛ بقراط این توپ را با اهداف «دارویی» برای بیماران خود پرتاب می‌کرد. توپ مدیسن امروزه از جنس پلاستیک‌های سخت ساخته می‌شود و درون آن‌ با شن و هوا پر می‌شود. مدیسن بال در بدنسازی به‌عنوان ابزاری برای تقویت عضلات و در فیزیوتراپی برای بهبود عملکرد عضلات مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

چگونه از مدیسن بال در ورزش‌های خود استفاده کنیم؟
شما می‌توانید از مدیسن بال در ورزش‌های هوازی و قدرتی استفاده کنید. توپ مدیسن یک وسیله ورزشی فوق العاده شگفت‌انگیز و همه‌کاره است که می‌تواند به‌طور هماهنگ عضلات بالاتنه، میان‌تنه، پایین‌تنه شما را درگیر و در نهایت تقویت کند. در تمرینات بدنسازی و ورزش با دمبل یا هالتر، می‌توانید توپ مدیسن را جایگزین آن‌ها کنید و حرکات را به کمک آن شبیه‌سازی کنید. این توپ بهترین جایگزین برای انواع وسایل ورزشی است. استفاده مداوم و مرتب از توپ مدیسن باعث افزایش کالری‌سوزی در بدن می‌شود.

 

چه کسانی می‌توانند از مدیسن بال استفاده کنند؟
همه افراد با هر سطح و توان بدنی می‌توانند به‌راحتی از توپ مدیسن برای افزایش قدرت و انعطاف خود استفاده کنند. با صبوری و انجام مرتب تمرینات ورزشی با توپ مدیسن می‌توانید از مزایای بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید.

 

چرا باید از مدیسن بال استفاده کنم؟
۱. افزایش انگیزه

استفاده از مدیسن بال بسیار مفرح و جذاب است و باعث ایجاد انگیزه در افراد می‌شود. شما به کمک این توپ می‌توانید علاوه بر توان‌بخشی به عضلات خود، استرس و تنش‌های عصبی را نیز از بین ببرید.

۲. آسیب کمتر و ایمنی بالاتر
استفاده از مدیسن بال برای همه افراد حتی مبتدی‌ها بسیار راحت است و خطر شکستگی انگشت یا پارگی رباط صلیبی در آن بسیار کم است. اگر به تازگی شروع به ورزش کرده‌اید می توانید با کمک توپ مدیسن شروع به انجام تمرینات قدرتی کنید و علاوه بر رسیدن به اعتمادبه‌نفس به مرور زمان، عضلات خود را نیز تقویت کنید.

۳. توان‌بخشی
از مدیسن بال در فیزیوتراپی با هدف توان‌بخشی به عضلات استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال اگر زانوی شما آسیب دیده باشد، درمانگر به شما توصیه می‌کند که توپ مدیسن را بین پاهای خود قرار دهید و درحالی که زانوها را خم کرده‌اید شروع به بلند کردن توپ کنید. این تمرین باعث تقویت ماهیچه ران و ساق پا می‌شود و به مرور، مفصل زانو را قدرتمند می‌کند.

 

۳. تقویت قلب و عروق
استفاده مرتب و هفتگی از مدیسن بال در ورزش‌های هوازی و مقاومتی باعث تقویت قلب و عروق خواهد شد و این‌ باعث افزایش طول عمر و بهره‌وری شما در زندگی می‌شود.

 

۴. کشش بیشتر عضلات
مدیسن بال باعث افزایش مایع درون مفاصل می‌شود که استفاده از از آن هنگام کشش عضلات باعث انعطاف‌‌پذیری عضلات خواهد شد.

 

۵. افزایش تعادل و هماهنگی عضلات
به کمک توپ مدیسن می‌توانید تعادل را بین تمامی ماهیچه‌های خود حفظ کنید و با هماهنگی بیشتر ماهیچه‌های خود را تقویت کنید.

 

۶. سرگرم کننده و باعث افزایش رقابت
به کمک مدیسن بال می‌توانید تمرینات گروهی انجام دهید و با این‌کار تعامل خود را با دوستان خود بالاتر ببرید. استفاده از این توپ بسیار سرگرم کننده است و اگر به‌صورت مشارکتی انجام شود، فراموش می‌کنید که درحال ورزش هستید.

 

چه ویژگی‌هایی را هنگام خرید مدیسن بال باید در نظر گرفت؟
کاربرد توپ مدیسن

مدیسن بال دارای سایز، وزن و اشکال متفاوتی است که اغلب شبیه توپ بسکتبال‌اند. ویژگی اصلی توپ وزن آن است که براساس نوع کاربرد متفاوت خواهد بود. اگر قصد استفاده از توپ مدیسن برای کالری‌سوزی در ناحیه شکم را داشته باشید، برای افزایش سرعت و کارآیی باید توپ کوچک‌تر و سبک‌تری انتخاب کنید.

 

برنامه تمرینی با مدیسن بال
تمرین با مدیسن بال

۱. جلو بازو با توپ مدیسن
برای انجام این حرکت در حالت نشسته یا ایستاده توپ را بالای سر خود قرار دهید و شروع به بالا و پایین کردن کنید. توجه داشته باشید که در اوایل کار از دو دست خود استفاده کنید.

۲. دراز نشست با توپ مدیسن
برای تقویت عضله شکم و چربی‌سوزی در این ناحیه می‌توانید به کمک توپ مدیسن شروع به دراز نشست کنید. مدیسن بال یک نوع تکیه‌گاه برای شما محسوب خواهد شد.

۳. پشت بازو با توپ مدیسن
برای انجام این حرکت در حالت ایستاده یا نشسته، سعی کنید بدن خود را صاف نگه دارید. توپ را با دو دست خود بگیرید و دست‌ها را تا بالای سر خود بالا ببرید. اکنون آرنج‌ها را آرام خم کنید به‌طوری که زاویه ۹۰درجه ایجاد کنید.

۴. اسکوات با توپ مدیسن
برای انجام این حرکت در ابتدا پاهای خود را به عرض شانه‌ها باز کنید و بعد به کمک توپ مدیسن ۴ کیلویی شروع به انجام حرکت اسکوات کنید. برای رسیدن به نتیجه بهتر این حرکت را به‌طور مداوم و روزمره انجام دهید.

 

مزایا و معایب استفاده از مدیسن بال

مزایا:
در دسترس بودن؛ به‌راحتی می‌توانید توپ مدیسن را در فروشگاه‌های لوازم ورزشی پیدا کنید.

چالش برانگیز؛ به کمک توپ مدیسن می‌توانید تمرینات چالش‌برانگیز هوازی و قدرتی انجام دهید و عضلات خود را تقویت کنید.

تقویت ماهیچه‌ها؛ ورزشکاران به کمک توپ مدیسن می‌توانند ماهیچه‌های خود را تقویت کنند و به مرور زمان از فواید آن برخوردار شوند.

 

معایب:
وزن؛ اگر قصد استفاده از توپ مدیسن سنگین را داشته باشید این نوع از توپ به‌راحتی همانند طناب‌ ورزشی قابل حمل نخواهد بود. به هنگام خرید توپ مدیسن این گزینه را درنظر داشته باشید.

 

سخن پایانی…
مدیسن بال در دنیای ورزشی و پزشکی از اهمیت و فواید بسیار زیادی برخوردار است. به‌راحتی می‌توانید از آن در منزل و باشگاه استفاده و شروع به تقویت عضلات و ماهیچه‌ها کنید. توپ مدیسن برای همه افراد قابل‌استفاده است.

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone