جمعه 12 شهریور 1400
باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان

باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان
مؤسسه فرهنگی ورزشی نفت مسجدسلیمان یک باشگاه فوتبال است که در استان خوزستان پایتخت بختیاری ایران و در شهر مسجدسلیمان قرار دارد.
فوتبال این باشگاه توانست در فصل ۹۳–۱۳۹۲ جواز صعود از لیگ دسته اول فوتبال ایران به لیگ برتر فوتبال ایران را کسب کند. ورزشگاه بهنام محمدی در مسجدسلیمان، استادیوم رسمی این باشگاه است. با ورود این تیم به لیگ برتر و در پی مصوبه هیئت وزیران مبنی بر عدم حمایت وزارتخانه‌های دولتی از ورزش قهرمانی، شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که مالک اصلی این باشگاه محسوب می‌شد، نتوانست در اولین سال حضور آن در لیگ برتر، از این باشگاه حمایت مالی نماید، که در پی آن باشگاه با مشکلات مالی فراوانی روبرو شد و در نهایت به یک دسته پایین‌تر سقوط کرد ولی در فصل ۹۷–۹۶ با هدایت محمود فکری برای بار دوم به مسابقات لیگ برتر صعود کرد.

 باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان

ورود فوتبال به مسجدسلیمان
پس از کشف نفت در مسجدسلیمان و حضور چشمگیر کارکنان انگلیسی شاهد ورود رشته‌های مختلف ورزشی در مسجدسلیمان بودیم. فوتبال یکی از رشته‌هایی است که پس از اکتشاف نفت در شهر مسجدسلیمان، از جایگاه ویژه‌ای در این شهر برخوردار شد. تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ تیم‌هایی همچون تاج استقلال، هخامنش، شاهین، دارایی و پاس در مسجدسلیمان وجود داشت. در این سال‌ها تیم تاج مسجدسلیمان اولین تیم شهرستانی ایران بود که موفق شد در سال ۱۳۵۱ تیم پرسپولیس تهران را شکست دهد.
پس از انقلاب، فوتبال مسجدسلیمان در سال ۱۳۶۷ در مسابقات جام فلق (ویژه تیم‌های منتخب شهرهای مختلف کشور) حضور یافت و به مقام قهرمانی کشور رسید. پس از انقلاب رقابت تیم‌های نفتون، دارایی، نفت، استقلال، پرسپولیس، شاهین، قدس، آزادگان و نمره یک در دهه ۶۰ مشتاقان زیادی را به استادیوم این شهر می‌کشاند.

 

راه‌یابی به لیگ یک
نفت مسجدسلیمان با کسب مقام دوم در لیگ دو ۸۹–۱۳۸۸، جواز حضور در رقابتهای لیگ یک را به دست آورد و در اولین تجربه حضور خود در لیگ دسته اول جام آزادگان ۹۰–۱۳۸۹ توانست تا رده چهارم جدول لیگ دسته یک صعود نماید. تیم نفت در لیگ آزادگان ۹۲–۹۱ مدت زیادی در صدر بود و شانس صعود مستقیم به لیگ برتر محسوب می‌شد، اما به این مهم نرسید.

 

راه‌یابی به لیگ برتر
تیم نفت مسجد سلیمان برای اولین بار در سال ۱۳۹۳، با کسب مقام دوم در لیگ دسته یک جام آزادگان، سهمیه ورود به لیگ برتر ایران را به دست آورد.و در سال ۱۳۹۷ با با هدایت محمود فکری با قهرمانی در لیگ دسته اول برای دومین بار به لیگ برتر صعود کرد.

 

باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان

 

ورزشگاه

ورزشگاه اصلی تیم نفت، ورزشگاه بهنام محمدی واقع در منطقه نمره چهل مسجدسلیمان می‌باشد. این ورزشگاه را می‌توان اولین زمین فوتبال مدرن در ایران نامید، که دارای زهکشی و ابعاد استاندارد می‌باشد. این ورزشگاه دارای قدمتی یکصد ساله می‌باشد و مقارن با اکتشاف نفت در مسجدسلیمان احداث گردیده‌است (۱۹۰۸م). پس از صعود تیم نفت مسجدسلیمان سازمان لیگ تصمیم گرفت که گنجایش ورزشگاه را افزایش یابد و امکاناتی از جمله هتل و فرودگاه و … به منظور توسعه و ارتقای استانداردها بسازد.

 

باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان

 

بازیکنان
باشگاه‌های ایرانی در هر فصل می‌توانند از ۲۰ بازیکن بزرگسال، ۵ بازیکن زیر ۲۳ سال -۱۰ بازیکن جوان و ۴ بازیکن خارجی که یک آسیایی باید میانشان باشد استفاده کنند. فهرست زیر بازیکنان کنونی نفت مسجدسلیمان را نشان می‌دهد.

 

باشگاه فوتبال نفت مسجد سلیمان

 

افتخارات
لیگ
لیگ آزادگان دسته یک
قهرمان (۱): ۹۷–۱۳۹۶
نائب قهرمان (۱): ۹۳–۱۳۹۲
• لیگ دسته دوم:
نائب قهرمان (۱): ۸۹–۱۳۸۸

 

لباس
بازیکنان تیم نفت مسجدسلیمان غالباً با لباس زرد به میدان می‌روند. لباس دوم این تیم به دو رنگ سفید و سیاه است. این لباس با الهام از لباس مردانهٔ لرهای بختیاری که چوقا نامیده می‌شود طراحی شده‌است.

 

 

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone