جمعه 12 شهریور 1400
باشگاه فوتبال نساجی مازندران

باشگاه فوتبال نساجی مازندران
باشگاه فوتبال نساجی مازندران یک باشگاه فوتبالی ایرانی است که در شهر قائمشهر، استان مازندران قرار دارد نساجی در قائمشهر سال ۱۳۳۸ خورشیدی تأسیس شد و در لیگ خلیج فارس بازی می‌کند و قدیمی‌ترین باشگاه فوتبالی تمام استان‌های شمالی کشور و از قدیمی‌ترین و پرهوادارترین تیم‌های کشور است.

 

تاریخچه باشگاه
تیم فوتبال نساجی مازندران در سال ۱۳۳۸ با حمایت شرکت نساجی مازندران در شهر قائمشهر (شاهی سابق) تأسیس شد. از سال ۱۳۶۲ یک تیم دیگر نیز از نساجی حضور داشت و در نهایت برای اینکه مشکلی وجود نداشته باشد تیم‌های نساجی با حمایت رحیم دست‌نشان با هم متحد می‌شوند و دوباره تیم واحد شکل می‌گیرد.
تیم فوتبال نساجی مازندران ترکیب اصلی تیم منتخب مازندران را برای حضور در لیگ سراسری ایران تشکیل می‌داد و با هدایت رحیم دست‌نشان و محمود سورتچی در سال ۱۳۶۴ بهترین نتیجه تاریخ فوتبال مازندران در لیگ برتر رقم خورد و این تیم بعد از تیم‌های تهران الف و ب، عنوان سومی جام قدس را کسب کرد. به همین مناسبت تیم منتخب مازندران به عنوان نماینده

ایران به جام قائد اعظم پاکستان اعزام شد و در حالی که تیم‌های ملی چین، پاکستان و بنگلادش در مسابقات حضور داشتند به مقام قهرمانی جام قائد اعظم رسید و نادر دست‌نشان آقای گل مسابقات شد.

تیم فوتبال نساجی مازندران در لیگ‌های جام قدس ۱۳۶۸ و جام آزادگان در سال‌های ۱۳۷۰، ۱۳۷۱، ۱۳۷۲، ۱۳۷۳ با مربیگری رحیم دست نشان حضور داشته و همواره از تیم‌های خوب این رقابت‌ها محسوب می‌گشته‌است به‌طوری‌که گرفتن امتیاز از بازی‌های خانگی نساجی مازندران برای حریفان نساجی حتی پرسپولیس و استقلال کاری سخت و ناشدنی بود. چندین تن از بازیکنان این تیم از جمله نادر دست‌نشان، حسین مسگر ساروی و پیروز جغتاپور؛ سابقه دعوت به تیم ملی را داشتند و حسین مسگر ساروی کاپیتان تیم ملی بود. در اولین لیگ باشگاهی کشور پس از انقلاب ۱۳۵۷ که بنام جام قدس برگزار می‌شد، تیم نساجی مازندران در گروه الف این مسابقات، با عملکردی مناسب توانست رده سوم جدول را به خود اختصاص دهد. این مسابقات در دو گروه برگزار می‌شد و تیمهای اول و دوم گروه‌های الف و ب برگزارکننده دیدارهای نیمه نهایی بودند. نساجی در جام آزادگان سال ۱۳۷۲ نیز با دو امتیاز اختلاف از رسیدن به رقابت‌های آسیایی بازماند.
نادر دست‌نشان کاپیتان سابق و اسطوره باشگاه نساجی، درحالی که مورد نظر تیمهای دیگری مانند پرسپولیس نیز قرار داشت، تمام دوران بازیگری‌اش را در نساجی بود و موفق شد که در هشت بازی متوالی در لیگ برتر نه بار گلزنی کند و در این زمینه رکورد دار است.
نساجی پس از مشکلات کارخانجات نساجی همواره با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد و حتی واگذاری آن به بخش خصوصی هم نتوانست از مشکلات کمرشکن این تیم بکاهد. مشکلات این تیم ادامه داشت تا این که در سال ۱۳۸۷ با خلع ید قانونی مدیرعامل و مالک آن از سوی دولت و واگذاری آن به هیئت تربیت بدنی شهرستان قائمشهر با مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان و تقبل کردن تمام بدهی‌های این تیم به مهدی پرهام مدیرعامل شرکت پولادین سازه جهان فروخته شد. پرهام نیز بعد از بدقولی‌های پیاپی مسئولان سیاسی و ورزشی استان مازندران بعد از ۸ سال تیمداری در لیگ دسته اول، در تعطیلات نیم فصل ۹۶–۱۳۹۵ درصدی از سهام و در نیم فصل اول ۹۷–۱۳۹۶ تمام سهام باشگاه را به فرهاد صنیعی‌فر منتقل کرد. صنیعی‌فر پس از صعود تیم به لیگ برتر در سال ۱۳۹۷ درصدی از سهام و در اواخر نیم فصل اول ۹۹–۱۳۹۸ تمام سهام باشگاه را به رضا حدادیان مالک شرکت هواپیمایی وارش منتقل کرد.

 

باشگاه فوتبال نساجی مازندران

 

این تیم از سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۲ در لیگ دسته یک فعالیت می‌کرده و همواره یکی از تیم‌های مدعی صعود بوده ولی به دلیل مشکلات مالی همواره از صعود به لیگ برتر بازمی‌ماند. به عنوان نمونه در فصل ۸۱–۱۳۸۰ نساجی به عنوان تیم اول گروه خود به جمع چهار تیم نهایی مرحله پلی‌آف ورودی به لیگ برتر پیوست که به دلیل مشکلات مالی ذکر شده نتوانست این یک قدم آخر را کامل کند. بعد از این فصل مشکلات مالی این تیم تا آنجا پیش رفت که در پایان فصل ۸۳–۱۳۸۲ این تیم به رقابت‌های لیگ دسته دو سقوط کرد.
در فصل بعد یعنی فصل ۸۴–۱۳۸۳، نساجی در رقابت‌های لیگ دسته دو با صعود از گروه خود وارد مرحله پلی اف شد ولی در یک قدمی صعود به لیگ دسته یک دوباره از صعود بازماند. در فصل ۸۵–۱۳۸۴، تیم نساجی مازندران با مربیگری ابراهیم طالبی جواز صعود به رقابت‌های لیگ دسته یک را دریافت کرد.

 

در فصل ۸۶–۱۳۸۵ تیم نساجی به مربیگری ناصر حجازی پدیده فصل بود ولی طی بحران مدیریتی که اسیر تیم شد باز هم از صعود بازماند. این تیم در این فصل و فصل بعد یعنی ۸۷–۱۳۸۶ همیشه در رتبه‌های بالای جدول بود ولی از لحاظ مالی قدرت صعود نداشت. فصل ۸۸–۱۳۸۷ فصل کابوس واری بود و این تیم به دلیل بدهی شدید مالی به بازیکنان و سایر طلبکاران و حتی عدم تمکین مالی هزینه سفر برای بازی‌های خارج از خانه در لبه سقوط دست و پا می‌زد تا اینکه این تیم به مهدی پرهام مدیرعامل شرکت پولادین سازه جهان فروخته شد و توانست با رفع مشکلات مالی خود را در لیگ یک نگه دارد.
برای فصل ۸۹–۱۳۸۸ نساجی با به خدمت گرفتن نادر دست نشان و جذب بازیکنان دلخواه یکی از مدعیان صعود به لیگ برتر بود ولی با ناکامی این مربی در هفته آخر سال ۱۳۸۸ و سقوط به رده یازدهم جدول، دست نشان به دلیل نتایج ضعیف توسط پرهام مالک باشگاه از این تیم اخراج شد. پس از مذاکرات انجام گرفته توسط مهدی پرهام و محمد حسن حیدرزاده مدیران وقت باشگاه، رضا فروزانی سرمربی سابق سایپا به عنوان سرمربی جدید نساجی انتخاب شد و با اینکه با بردهای متوالی تیم را تا رده دوم جدول بالا کشید پس از جنجال در بازی با نفت تهران که مربی اخراجی نساجی یعنی نادر دست نشان را به خدمت گرفته بود و اتفاقات تلخ به وجود آمده در ورزشگاه خانگی برق شیراز برای هواداران نساجی در بازی مقابل برق، در انتها این مربی هم نتوانست امتیازات لازم را به دست آورد و نهایتاً چند هفته به پایان بازی‌ها از سمت خود استعفا داد تا فرهاد کوچک زاده هم چند هفته سرمربیگری نساجی را تجربه کند و در آخر فصل تیم نساجی در جدول مسابقات لیگ آزادگان به مقامی بهتر از هفتمی دست نیافت تا حسرت هواداران پرشور مازنی برای لیگ برتری شدن به هفدهمین سال خود برسد.

 

در فصل ۹۰–۱۳۸۹ مالک باشگاه نساجی مازندران، مهدی پرهام، سعید آذری را به عنوان مدیر عامل تیم معرفی نمود و سپس یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی تیم منصوب گردید. یحیی گل محمدی که برای کل فصل روی نیمکت نساجی نشسته بود با تیمی خوب و یکدست روانه مسابقات شد. علی‌رغم بازی‌های زیبا و تماشاگر پسند و پرگل خانگی، نساجی مازندران نتوانست به لیگ برتر صعود کند که مهم‌ترین دلیل آن از دست دادن امتیازات زیاد در بازی‌های خارج از خانه بود. پر تماشاگرترین تیم لیگ آزادگان در این فصل با ۴۲ امتیاز به مقام چهارم گروه خود دست پیدا کرد که البته این تعداد امتیاز بهترین نتیجه نساجی در رقابت‌های لیگ دسته اول بعد از صعود از لیگ دسته دوم بود.
در فصل ۹۱–۱۳۹۰ بعد از کشمکش‌های فراوان مالکیت تیم به مهدی پرهام سپرده شد و ایشان یوسف دفتری را به عنوان مدیر عامل و اسماعیل اسماعیلی را به عنوان سرمربی برگزیدند.

 

باشگاه فوتبال نساجی مازندران

 

در فصل ۹۳–۱۳۹۲ یونس گرائیلی سرمربی شد که نتایج متوسطی گرفت در این فصل تیم دچار ضعف مدیریتی و مالی شد تا آنجا که قنبری مدیر تیم از کار بر کنار شد که طی یک فرایندی نادر دست نشان جای گرائیلی را گرفت تا قنبری به پشت میزش برگردد در این فصل نساجی در انتها توانست با تمام کمی و کاستیها در جدول سیزده تیمه در جای سوم بنشیند تا حسرت هواداران به بیست سال تبدیل شود.
در فصل ۹۴–۱۳۹۳ نادر دست نشان که فصل پیش به عنوان سرمربی انتخاب شده بود باقی ماند و نتایج خوبی گرفت و بازهم نساجی مدعی صعود بود و در رده‌های سوم و چهارم در یک قدمی لیگ برتر قرار داشت که صعود نکرد.
در فصل ۹۴–۱۳۹۵ پائولو آلوز اولین مربی خارجی نساجی خوب نتیجه نمی‌گیرد و کوروش موسوی که فصل گذشته با تیم فولاد نوین اهواز قهرمان لیگ آزادگان شده بود به عنوان سرمربی انتخاب شد و در آن سال نساجی نتوانست در حد انتظار ظاهر شود و نتوانست به لیگ برتر صعود کند.

 

در فصل ۹۵–۱۳۹۶ محمود فکری سرمربی شد و نتایج خوبی گرفت؛ ولی فکری در نیم فصل به علت مشکلات مالی تیم جدا شد و مربی تیم حسین مسگر ساروی سرمربی شد و نتایج خوبی هم گرفت و همچنان نساجی مدعی بود ولی او نیز جدا می‌شود و ساکت الهامی مربی صبا که نتایج خوبی نمی‌گرفت سرمربی نساجی انتخاب شد و بعد از چند نتیجه ضعیف برکنار و دوباره مسگر ساروی سرمربی می‌شود ولی نساجی در پایان فصل باز هم از بازگشت به لیگ برتر ناکام ماند.

 

در فصل ۹۶–۱۳۹۷ نساجی با حمایت فرهاد صنیعی‌فر برای صعود امیدوارتر بود، ابتدا مهدی پاشازاده هدایت نساجی را برعهده گرفت و تا نیم فصل روی نیمکت این تیم نشست. سپس داوود مهابادی جایگزین وی شد و محمد عباس‌زاده هم از لیگ برتر به نساجی بازگشت. پس از ۸ بازی ناامید کننده، جواد نکونام سرمربی شد و در ۹ بازی هدایت این تیم را برعهده داشت که حاصل آن ۷ برد و ۲ تساوی، ۷ کلین شیت، ۲۱ گل زده و ۲ گل خورده بود که در نهایت در روز نهم اردیبهشت سال ۱۳۹۷ تیم نائب قهرمان لیگ آزادگان شد و به این ترتیب نساجی توانست بعد از ۲۴ سال به لیگ برتر صعود کند.

 

باشگاه فوتبال نساجی مازندران

 

نمادها
نام و نشان‌واره باشگاه، با الهام از کارخانه نساجی مازندران می‌باشد که در زمان پهلوی تأسیس شد و بسیاری از مردم مازندران در زمینه نساجی فعالیت داشته و دارند و امروزه جدا از کارخانجات این باشگاه یک نام تاریخی در فوتبال ایران است. ببر مازندران نماد باشگاه می‌باشد همچنین به «نساجی‌چی‌ها» و «نساج‌ها» نیز معروف هستند

رنگ
رنگ قرمز یکی از مهم‌ترین نمادهای باشگاه فوتبال نساجی به‌شمار می‌آید. البته در برخی از فصول، به همراه رنگ قرمز از رنگ سرمه‌ای نیز در لباس نساجی استفاده شده‌است که رنگ دوم تیم محسوب می‌شود، در برخی فصول نیز رنگ لباس تیم، ترکیبی از رنگ قرمز به همراه یک رنگ دیگر بوده‌است، برای نمونه، یک فصل قرمز و مشکی، فصل دیگر قرمز و سفید و چند بازی در فصل ۱۳۹۷–۱۳۹۶ آبی با رگه‌های قرمز بوده‌است که با اعتراض روبرو شد، در مجموع همواره رنگ اصلی پیراهن تیم نساجی قرمز بوده‌است

 

باشگاه فوتبال نساجی مازندران

 

ورزشگاه

باشگاه نساجی مازندران تمرین‌ها و بازی‌های خانگی خود را از زمان تأسیس در سال ۱۳۳۸ در ورزشگاه شهید وطنی انجام می‌دهد. ورزشگاه شهید وطنی (شهنا سابق) دهه ۱۳۲۰ شمسی در قائمشهر ساخته شد و بعدها زمین تیم نساجی شد و کارکنان کارخانه نساجی پس از هر شیفت کاری در آن فوتبال بازی می‌کردند. این ورزشگاه برای نساجی‌چی‌ها یادآور اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری است. ورزشگاه شهید وطنی در حال حاضر گنجایش ۱۵٬۰۰۰ نفر را داراست و در بسیاری از بازی‌ها حتی روی دیواره اطراف سکوها و راهروها پر از هوادار می‌شود و به دلیل کمبود جایگاه بسیاری از اوقات چندین هزار نفر نمی‌توانند در ورزشگاه حضور بیابند، این ورزشگاه جز قدیمی‌ترین ورزشگاه‌های ایران است.

 

باشگاه فوتبال نساجی مازندران

 

هواداران
نساجی باشگاه پر هواداری است بر پایه نظر سنجی‌های انجام شده این باشگاه به عنوان یکی از پرهوادارترین باشگاه‌های فوتبال ایران معرفی شده‌است. با این که باشگاه نساجی در قائمشهر قرار دارد، در سراسر ایران به خصوص شمال کشور هواداران زیادی دارد و در بازی های‌خارج از خانه نیز عده زیادی برای تشویق آن‌ها به ورزشگاه می‌روند و در کشور سرآمد هستند. علی فتح‌الله‌زاده در گفتگو با خبرنگار ورزشی می‌گوید: «لیگ برتر به تیمی مثل نساجی نیاز دارد چون تماشاگران نساجی خاص هستند همچنین باشگاه نساجی رکورد دار حضور تماشاگر در لیگ آزادگان می‌باشد. روز نهم اردیبهشت ۱۳۹۷ نزدیک به بیست و پنج هزار تن از هواداران باشگاه نساجی مازندران راهی ورزشگاه تختی تهران شده و در دیدار پایانی لیگ دسته یک فوتبال باشگاهی ایران باشگاه شهر و دیارشان را پشتیبانی نمودند بهداد سلیمی، حنیف عمران زاده، مهرداد کفشگری میثم بائو شهاب گردان و فریدون فضلی از جمله ورزشکاران پرشمار هوادار نساجی هستند.
افشین قطبی سرمربی وقت فولاد، پس از تجربه بازی برابر نساجی گفت: «بازی کردن در برابر نساجی با هواداران پرشمار و با فرهنگش برای هر تیمی دشوار است و باید بخشی از شکست خود را ناشی از حمایت هواداران نساجی از تیمشان بدانیم. وی با قدردانی از هواداران نساجی و حضورشان در هتل محل اقامت تیمش برای خوشامد گویی، افزود: چنین کاری از سوی هواداران یک تیم نادر است و از مردم مازندران و قائمشهر به خاطر میزبانی خوب قدردانی می‌کنم، وی گفت: هواداران نساجی با اجرای آهنگ‌هایی مختلف در ورزشگاه، یک محیط شادی را خلق کردند که لذت بخش و خاطر انگیز برای ما بود.
نساجی با وجود کمبود ظرفیت در ورزشگاه خانگی، از پرتماشاگرترین تیم‌های لیگ برتر است.

 

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone