جمعه 12 شهریور 1400
باشگاه فوتبال پیکان

باشگاه فوتبال پیکان
باشگاه فوتبال پیکان تهران یک باشگاه فوتبال ایرانی است که در شهر تهران بنیانگذاری شده و از باشگاه‌های زیر مجموعه مؤسسه فرهنگی ورزشی ایران‌خودرو است. این باشگاه در سال ۱۳۸۷ به شهر قزوین انتقال یافت؛ و در سال ۱۳۹۰ به دلیل عدم وجود امکانات، شرایط و مسایل مالی مسئولین فوتبال قزوین این تیم به تهران بازگشت و در حال حاضر بازی‌های خود را در ورزشگاه شهدای شهرقدس انجام می‌دهد.

 

باشگاه فوتبال پیکان

 

تاسیس
در سالهای قبل از سال ۱۳۴۵ که تیم شاهین تهران فعال بود، محمود خیامی مدیرعامل وقت ایران ناسیونال یکی از هوادارهای این تیم بود که بعد از منحل شدن تیم شاهین، وی تصمیم گرفت با بودجه خود این تیم را اداره کند اما بازیکنان شاهین به تیم تیم پرسپولیس رفتند و محمد خیامی با قائم مقامی و رضا افشار که از مدیران ورزش آن دوران بودند پیشنهاد ایجاد باشگاه را مطرح کردو باشگاه پیکان در سال ۱۳۴۶ بنیانگذاری شد.
هدف اصلی تشکیل مجموعه ورزشی پیکان، توسعه سلامتی کارکنان مجموعه صنعتی ایران خودرو بود. با پیشنهاد محمود خیامی تپه‌ای که محل جمع‌آوری ضایعات کارخانه و اطراف پارک چیتگر به زمین فوتبال تبدیل گردید و بعد از آن تیم فوتبال پیکان تشکیل گردید. این رشته در باشگاه با آمدن افراد حرفه‌ای نقش پررنگ تری به خود گرفت.

 

پیش از انقلاب
در سال ۱۳۴۷ این تیم قهرمان لیگ منطقه‌ای ایران شد. پیکان سهمیه باشگاه پرسپولیس را در سال ۱۳۴۸ خرید و به جای تیم پرسپولیس بازی کرد. پرسپولیس تمامی بازیکنانش را به مدت یک سال به صورت قرضی به پیکان داد. در همان سال پیکان قهرمان جام باشگاه‌های تهران شد. سرمربی پیکان در آن سال را الن راجرز که در سال بعد به تیم فوتبال پرسپولیس پیوست بر عهده داشت. پیکان در سال ۱۳۴۹ به دلیل اختلاف میان مدیران باشگاه و بازیکنان منحل شد و اغلب بازیکنان به تیم پرسپولیس بازگشتند.

 

پس از انقلاب
باشگاه پیکان تا سال ۱۳۷۹ هیچ تیم فوتبالی نداشت اما بعد از ۳۰ سال با خریدن سهام باشگاه فوتبال بهمن این تیم دوباره به دسته اول بازگشت. در آن زمان اعضای تیم بهمن حفظ شدند اما مربیان تغییر کردند.
این تیم در سال ۱۳۸۷ به شهر قزوین منتقل شد و در سال ۱۳۹۰ مجدداً به تهران بازگشت.
ورزشگاه و دارایی‌ها
زمانی که پیکان در تهران بود، بازی‌هایش را در ورزشگاه خانگی خود با نام ورزشگاه ایران‌خودرو انجام می‌داد. پس از انتقال به قزوین، آنان بازی‌هایشان را در ورزشگاه شهید رجائی برگزار کردند. هم‌اکنون پس از بازگشت به تهران در ورزشگاه ۲۵ هزار نفری شهدا شهرقدس بازی‌هایشان را انجام می‌دهند.

 

بازیکنان
امیرحسین جدی،دانیال ماهینی،میلاد شیخ سلیمانی،آرش قادری،نادر محمدی،محمد خدابنده‌لو،علیرضا کوشکی،ابراهیم صالحی،حسین پورامینی،محمد دریس،محمد نوری،آرمان قاسمی،امیر روستایی،محمد پاپی،محمدامین درویشی،علی قربانخانی،امیرحسین نائیج،فرزاد حاتمی،محمد ستاری،سامان فلاح،عارف محمدعلی پور،علی عبدالله زاده،عزیز معبودی،مجید عیدی،محمد ابراهیمی،رضا جبیره،امیرحسین جولانی،اسماعیل بابایی،رضا حبیب زاده،کوروش فخری،علیرضا رضایی،محمود جاندانه.

 

باشگاه فوتبال پیکان

 

مربیان
آلن راجرز،حمید علیدوستی،بیژن ذوالفقارنسب،همایون شاهرخی،محمد مایلی کهن،فرهاد کاظمی،سامول داربینیان،علی اصغر مدیرروستا،حمید درخشان،محمد احمدزاده،عبدالله ویسی،فیروز کریمی،منصور ابراهیم زاده،عبدالصمد مرفاوی،علیرضا مرزبان،مجید جلالی،حسین فرکی،مهدی تارتار.

 

باشگاه فوتبال پیکان

 

افتخارات
• جام قهرمانی فوتبال ایران
o قهرمانی (۱): ۱۳۴۸
• لیگ دسته اول
o قهرمانی (۲) ۹۱- ۱۳۹۰, ۹۵–۱۳۹۴
• جام باشگاه‌های تهران
o قهرمان (۵): ۱۳۴۸ ۱۳۵۹ ۱۳۴۹ ۱۳۵۱ ۱۳۵۳

 

 

 

 

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone