شنبه 7 فروردین 1400
زندگینامه زلاتان ابراهیموویچ

زندگینامه زلاتان ابراهیموویچ
زلاتان ابراهیموویچ اسطوره فوتبال سوئد و حقیقتا فوتبالیستی متمایز از نظر توانایی های وسیع ورزشی و همچنین سبک زندگی است ابراهیموویچ در تاریخ 3 اکتبر 1981 در شهر مالمو سوئد متولد شد پدر وی سفیک ابراهیموویچ بوسنیایی است که در سال 1977 به سوئد سفر کرده است. مادر وی نیز جورکا گراویچ یک زن کروات مهاجر به سوئد است. وی در کنار سه خواهر و دو برادر خود در شهر روزنگارد بزرگ شده است.

زلاتان فوتبال را از سن شش سالگی آغاز کرد. او تا پانزده سالگی در تیم های محلی مشغول به بازی بود و حتی یک بار هم در این سال ها تصمیم به خداحافظی از فوتبال را گرفت. زلاتان نوجوان در آن سال ها دو الگوی فوتبالی برجسته داشت. اولین نفر مهاجم سرشناس آن سال های آرژانتین «باتیستوتا» بود. اما دومین نفری که زلاتان نوجوان تمامی بازی ها و حتی زندگی شخصی او را زیر نظر داشت «رونالدو» اسطوره ی آن سال های فوتبال برزیل است،نقش این دو الگو را در سبک بازی این روزهای زلاتان به روشنی می توان شاهد بود. زلاتان در کتاب خاطراتش می گوید: من عکس رونالدو را به دیوار اتاقم زده بودم و او همیشه اسطوره و قهرمان من بود. او کسی بود که من می خواستم در آینده باشم. بازیکنی که تفاوت ها را رقم می زند. من همه جا او را جستجو می کردم و حرکات او را تمرین می کردم .

 

زلاتان ابراهیموویچ

 

زلاتان ابراهیموویچ افتخارات فوتبالی بسیاری در کارنامه باشگاهی خود دارد. او در شاخص ترین تیم های لیگ های اروپایی حضور داشته و افتخارت بسیاری را با آن ها کسب کرده است. زلاتان رکورد دار بیشترین گل زده ی ملی در فوتبال سوئد است و به مدت ده سال متداوم، لقب بهترین بازیکن فوتبال این کشور را تصاحب کرده است. زلاتان تا امروز بیش از پانصد گل ملی و باشگاهی را در کارنامه خود داشته است.
در دوران جوانی در حدفاصل سال های ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۹ زلاتان در رده ی جوانان و در سه تیم تقریبا محلی مشغول فوتبال بود. به اولین قرارداد حرفه ای زلاتان با تیم شهر خودش یعنی مالمو بود(1999،2001). این قرارداد برای دو فصل ادامه داشت تا نهایتا استعداد زلاتان جوان توسط آرسن ونگر مربی آرسنال کشف شد. اما مقصد بعدی زلاتان انگلیس نبود.
ابراهیموویچ پیشنهاد آرسن ونگر و آرسنال را چون به قول خودش نمی خواست یک تماشاچی باشد رد کرد. او در عوض به آژاکس آمد و در آنجا یک شاهکار بود. او با یک قرارداد هشتاد میلیون کرونی معادل ۸.۷میلیون یورو به این تیم بازیکن ساز پیوست.

 

زلاتان ابراهیموویچ


ابراهیموویچ در ابتدای حضور در آژاکس هم نیکمت نشین بود، چیزی که انتظارش را در این تیم نمی کشید. اما با آمدن رونالد کُمان به آژاکس زمان درخشیدن و دیده شدن زلاتان هم آغاز شد. در فصلی که آژاکس، قهرمان لیگ هلند ( ۲۰۰۱-۲۰۰۲ ) شد زلاتان هم درخشید. زلاتان در فصل بعد اولین گل اروپایی خود را در لیگ قهرمانان به لیون زد. او در سال ۲۰۰۴ و با پیراهن آژاکس یکی از گل های به یاد ماندنی خود را در مقابل برادا به ثمر رساند. این گل از دیدگاه مخاطبان یورو اسپرت به عنوان گل سال انتخاب شد. زلاتان این گل را با عبور از پنج بازیکن مستقیم، به ثمر رساند.
اما پایان حضور زلاتان در آژاکس به شیرینی آغاز آن نبود. در ۱۸ آگوست ۲۰۰۴ و در بازی (سوئد و هلند) ابراهیموویچ، رافائل فندرفارت هم تیمی خود در آژاکس را در یک برخورد مصدوم کرد. اظهارات فندرفارت پس از این اتفاق و ادعای این موضوع که این اتفاق عمدی بوده است، اولین حاشیه ی زندگی فوتبالی ابراهیموویچ بود. حاشیه ای که در نهایت به فروش عجیب و سریع او در پایان آن فصل منجر شد.
ابراهیموویچ چند فصل طلایی و یک فصل نا امید کننده در یوونتوس داشت. او با یک قرارداد ۱۶ میلیون یورویی از آژاکس به یوونتوس منتقل شد و ورودش که با مصدومیت مهاجم اول آن روزهای یوونتوس (تِرزگه) همزمان گریده بود، موجب شد زلاتان خیلی زود به ترکیب یازده نفر اصلی راه پیدا کند.

 

زلاتان ابراهیموویچ


او در همان فصل اول ۱۶ گل برای یوونتوس به ثمر رساند. در این فصل یوونتوس قهرمان سری «آ» شد و تا نیمه نهایی لیگ قهرمانان باشگاه های اروپا رسید. زلاتان هم عنوان بهترین بازیکن خارجی سری «آ» را از آن خود کرد. در انتهای این فصل خبری مبنی بر پیشنهاد ۷۰ میلیون یورویی رئال مادرید برای جذب وی مطرح شد. پیشنهادی که بعدها از آن تنها به یک بمب رسانه ای برای بالابردن ارزش زلاتان در بازار فوتبال یاد شد.
جدایی زلاتان از یوونتوس هم به هیچ وجه معمولی نبود. آخرین فصل حضور زلاتان در یوونتوس همزمان با رسوایی های سری «آ» و به ویژه یوونتوس همراه بود. رسوایی که یوونتوس را به سری «ب» منتقل کرد. با این حال که بسیاری از بازیکنان بزرگ یوونتوس در این تیم باقی ماندند، زلاتان قصد رفتن داشت اما نه به جایی خیلی دور.
زلاتان در اوت ۲۰۰۶ و با قرار داد ۲۵ میلیون یورویی برای چهار سال به اینترمیلان پیوست. قدم زلاتان برای اینتر خوب بود و این تیم در پایان این فصل و پس از ۱۷ سال مجددا قهرمان سری «آ» ایتالیا شد. فصلی که زلاتان با ۱۵ گل زده، بهترین گل زن اینتر در این فصل شد. فصل دوم حضور زلاتان در اینتر برای وی طلایی تر از فصل قبل بود. او با ۲۵ گل این فصل را به پایان رساند و تمامی بهترین القاب را از آن خود کرد.گل فراموش نشدنی او به بولونیا در این فصل، به عنوان بهترین گل فصل، از دیدگاه مخاطبان انتخاب شد. او تا پایان فصل ۲۰۰۸ -۲۰۰۹ در اینتر ماند و همچون یک اسطوره از این تیم جدا شد تیمی که در جایی گفته بود در نوجوانی تیم مورد علاقه اش بوده است.
شاید هیچ کس در پایان فصل انتظار جدایی زلاتان از اینتر را نداشت. انتقالی که درکنار انتقال اِتئو به اینتر صورت گرفت، تا نهایتا زلاتان فصل ۲۰۰۹-۲۰۱۰ را در تیم افسانه ای بارسلونا توپ بزند. تیرگی روابط زلاتان با گوآردیولای جوان که در آن روزها محبوبیت کم نظیری در میان هواداران بارسلونا داشت موجب گردید تا زلاتان خیلی زود به سری «آ» بازگردد.
گویا زلاتان در سری «آ» بهتر از هر جای دیگری بود. او در فصل اول موجب گردید تا آث میلان، دِربی حساس و پرتنش شهر میلان را با پیروزی به پایان برساند.
این بار هم زلاتان سری «آ» را با درخشش ترک کرد. او با قراردادی ۱۵ میلیون یورویی برای هر فصل راهی فرانسه شد. زلاتان در پاریس سن ژرمن یا شاید در لوشامپیونه، تک ستاره بود. او با رکورد شگفت انگیز ۱۱۳ گل در ۱۲۲ بازی با پاریسن سن ژرمن خداحافظی کرد و راهی آخرین لیگ معتبر اروپایی خود شد.
در اول جولای ۲۰۱۶ زلاتان ابراهیموویچ، ستاره شماره ۱۰ پاریسی ها، با درآمدی در حدود ۲۰۰ هزار پوند به صورت هفتگی، به منچستر یونایتد پیوست. شاید درخشش زلاتان ابراهیموویچ در منچستر یونایتد با سال های طلایی پاری سن ژرمن قابل مقایسه نباشدغ اما او هنوز هم در ۳۵ سالگی تشنه ی پیروزی و گل بود. او در اولین فصل حضورش در لیگ برتر ۱۵ گل زد و از این نظر هم رکورددار است.

 

زلاتان ابراهیموویچ


همه فکر می کردند آخرین انتقال زلاتان به لیگ آمریکا ملقب به تیم ام ال اس است لیگی که در سال های اخیر بازیکنان بزرگی را در سال های پایانی بازی خود جذب کرده است. زلاتان در اولین فصل حضور در این تیم یکی دیگر از گل های استثنایی خود را از میانه ی زمین به ثمر رساند. او پانصدمین گل دوران حرفه ای خود را هم با پیراهن لس آنجلس گلکسی به ثمر رسانده است،اما درانتقالی غیر قابل باوردر ابتدای سال 2020 باز هم به ایتالیا برگشت و با مبلغ 3.5 میلیون یورو با بند های متغیر به میلان پیوست او شروع خوبی داشت و توانسته در 24 بازی 20 گل تا به اینجای کار به ثمر برساند .
زلاتان ابراهیموویچ بازیکن فوق العاده ای است و توانایی های متنوعی را به صورت یکجا در سبک فوتبالی خود دارد. او قدرت بدنی فوق العاده ای دارد. با این حال که داشتن تکنیک بالا و قد بلند در فوتبال به صورت همزمان بسیار نادر است، اما زلاتان تکنیک بالایی هم دارد. او به عنوان یک مهاجم در بازی هوایی بسیار توانمند است، شوت های قدرتمند و دقیق دارد و توپ های ناممکن بسیاری را به گل تبدیل کرده است.
زلاتان فارغ از مذهب خانواده اش در جایی خود را کاتولیک معرفی می کند. او فعالیت های بشردوستانه ی زیادی نیز حضور داشته است که از مهمترین آن ها می توان به عنوان سفیر تغذیه ی سازمان ملل اشاره کرد. این موضوع تا جایی برای زلاتان اهمیت داشت که در چهارده فوریه ی ۲۰۱۵ و پس از ثبت یک گل، تیشرت فوتبال خود را از تن به در آورد تا نام پنجاه نفری را که به صورت نمادین بر بدن خود حک کرده بود را به رسانه ها نمایش دهد. این پنجاه نفر اسامی افرادی واقعی بود که در سراسر جهان از مشکلات تغذیه و گرسنگی رنج می کشیدند. زلاتان یک فعال شبکه های اجتماعی هم هست. او با بیش از46میلیون نفر عضو در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام، پرمخاطب ترین حساب کاربری یک سوئدی در این شبکه را به نام خود ثبت کرده است.

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : مقالات فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone