پنجشنبه 14 بهمن 1400
فدراسیون هم به جام جهانی صعود کرد

فدراسیون هم به جام جهانی صعود کرد
با انتشار پیغام تبریک جانی اینفانتینو رئیس فیفا به شهاب‌الدین عزیزی‌خادم، به نظر می‌رسد پروسه وقت‌گیر و طولانی‌مدت اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال به سرانجام رسیده باشد.

این خبری است که ظهر امروز روی وبسایت فدراسیون فوتبال منتشر شد و غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون ضمن اعلام خبر تبریک رئیس فیفا، در گفتگویی دیگر این‌بار با یک بخش خبری در شبکه ورزش، خبر از اتمام پروسه اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال ایران داد.

این مسئله بدان معناست که فدراسیون فوتبال هوشمندانه و بدون آن‌که مسیر خود را به سمت مجلس و کمیسیون‌ها و رأی‌گیری در صحن کَج کند، با استفاده از قوانین موجود کشوری و مصوبه‌های پیشین این کار را به سرانجام رسانده است.

دو روز پیش بود که رفیعی با انتشار یک بیانیه مفصل درباره موضوعات مربوط به این مسئله پراهمیت نکاتی تازه‌ای را مطرح کرد که البته همان‌طور که انتظار می‌رفت برخی از نمایندگان مخالف مجلس اقدام به مصاحبه علیه این ادعا کردند.با این‌حال از آن‌چه که امروز در سایت فدراسیون فوتبال منتشر شده و مورد تایید مشاوران عزیزی‌خادم قرار گرفته است، می‌شود به این نتیجه رسید که فدراسیون فوتبال ایران به تعهد خود که در دوره‌ی مسعود سلطانی‌فر به فیفا داده بود، عمل کرده است؛ این‌که شخصیت حقوقی فدراسیون فوتبال تبدیل به یک موسسه غیردولتی بشود.

بنابر صحبت‌های پیشین مشاور حقوقی عزیزی‌خادم، ماهیت حقوقی فدراسیون فوتبال جمهوری اسلامی ایران به موسسه غیرانتفاعی غیردولتی تغییر کرده است؛ استناد فدراسیون فوتبال به این تغییر، قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386 و هم‌چنین دادنامه‌ی هیات عمومی دیوان عدالت اداری بوده است که در آن فدراسیون به عنوان یک موسسه غیردولتی با اساسنامه مستقل و متفاوت از اساسنامه‌های سایر فدراسیون‌های آماتوری مصوب تیرماه 1400 در نظر گرفته شده و خارج از شمول دستگاه‌های اجرایی مذکور در قانون 5 مدیریت خدمات کشوری است.

با اتمام این پروسه، دیگر خطری فدراسیون فوتبال ایران را تهدید نمی‌کند و هم‌چنین فدراسیون فوتبال ایران به عنوان یک نهاد مستقل با هر رئیس یا هیات‌رئیسه‌ای به کار خود ادامه خواهد داد.

توضیحات غلامرضا رفیعی مشاور حقوقی فدراسیون فوتبال:

* فیفا اساسنامه هیچ کشوری را تایید نمی‌کند بلکه اقدامات قضایی در کشور ما افتاده که منجر به تحقق بند 1 و 87 شده است؛ همچنین مستندات قانونی و مواضع خودمان را به فیفا اعلام کردیم. ما قوانین و مقررات خود به علاوه آرای وحدت رویه دیوان عدالت اداری را قبل از منقضی شدن مهلت فدراسیون جهانی برای فیفا فرستادیم.

* براساس مدارک ارسال شده، فیفا ضمن تبریک به ما اظهار امیدواری کرده است که دیگر جای نگرانی وجود نداشته باشد.

* اقدامات ما منطبق با نظر فیفا و براساس قوانینی بوده که در داخل کشور وجود داشته است؛ از نظر ما این اتفاق محقق شده است و دلایل قانونی خودمان را داشتیم.

* براساس رای دیوان عدالت اداری و همچنین قانون اهداف، وظایف و اختیارات ورزش که توسط شورای نگهبان تایید شده، مستندات فدراسیون برای ارسال به فیفا و اعلام «غیر دولتی» بودن فدراسیون بوده است.

 

 

 

 

دسته بندی : فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone