ﺳﻪشنبه 19 بهمن 1400
نخستین سفر خارجی وزیر ورزش- چین

نخستین سفر خارجی وزیر ورزش- چین
نخستین سفر خارجی وزیر ورزش و جوانان با دستاوردهای مهمی برای ورزش ایران همراه بود.

از همان زمان که سفیر چین در ایران در سه حضورش در ساختمان مرکزی وزارت ورزش پیام دعوت رسمی وزیر ورزش چین را برای سفر سید حمید سجادی به پکن هم‌زمان با برگزاری بازی‌های المپیک زمستانی ابلاغ کرد، مشخص بود که نخستین سفر وزیر ورزش ایران در دوره جدید، می‌تواند به مهم‌ترین سفر چند سال اخیر نفر اول ورزش کشور تبدیل شود.

چین که یکی از اصلی‌ترین شرکای جهانی ایران به‌حساب می‌آید و از دیرباز ارتباطات تنگاتنگ اقتصادی و سیاسی بین این دو کشور قدیمی وجود داشته، این کشور اکنون بی‌تردید یکی از قدرتمندترین کشورهای دنیا در ورزش هم محسوب می‌شود و مستحکم‌‌تر کردن ارتباطات ورزشی با این کشور، یکی از عاقلانه‌ترین تصمیم‌هایی است که وزات ورزش و جوانان در دوران جدید اتخاذ کرده است بنابراین حضور سجادی در چین را می‌توان در تداوم همین سیاست وزارت ورزش ارزیابی کرد.

سجادی در این سفر چهار روزه که به بهانه برگزاری المپیک زمستانی در پکن انجام گرفت، ضمن دیدار با نمایندگان ایران در این بازی‌ها در دهکده‌‌ المپیک، دیدارهای دیپلماتیک ورزشی مهمی را هم پشت سر گذاشت.

سجادی در نخستین دیدار خود به‌همراه رئیس کمیته ملی المپیک ایران با رئیس کمیته ملی المپیک کره جنوبی دیدار کرد؛ دیداری که با توجه به انتخاب کره جنوبی به‌عنوان آکادمی آموزشی آسیا توانست به توافقی مهم برای ورزش ایران منجر شود. بر اساس توافق انجام شده قرار است که کره‌جنوبی در مسائل آموزشی از ورزش ایران حمایت کند و این حمایت در قالب برگزاری کلاس‌های آموزشی مدرن ورزشی خواهد بود. از دیگر موضوعات مهم توافق شده در این دیدار، باید به تصمیم دو کشور در تبادل مربیان در رشته‌های مختلف و برگزاری اردوهای مشترک اشاره کرد.

یکی دیگر از تصمیمات مهم این دیدار جلب حمایت کره‌جنوبی از ورزش ایران در تهیه و فراهم کردن تجهیزات ورزشی استاندارد و انتقال تجربیات در موضوع تولیدات ورزشی بود که با توجه به اینکه رئیس کمیته ملی المپیک کره جنوبی یکی از مدیران ارشدِ یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های لوازم الکترونیکی این کشور هم به‌حساب می‌آید، این توافق اهمیت بسزایی در آماده‌سازی ورزشکاران ایرانی با استفاده از امکانات مدرن و انتقال فن‌آوری‌های روز ورزشی به ایران خواهد داشت.

از دیگر دیدارهای مهم وزیر ورزش و رئیس کمیته ملی المپیک ایران در چین می‌توان به جلسه روز شنبه با مقامات ارشد کمیته بین‌المللی المپیک اشاره کرد؛ دیداری شفاف، صریح و سازنده که می‌تواند مقدمه مناسبی برای تداوم و استحکام روابط ورزش ایران با سازمان اصلی ورزش دنیا، کمیته بین‌المللی المپیک باشد. در این دیدار سوال‌های مطرح شده از سوی نمایندگان کمیته بین‌المللی المپیک با پاسخ‌های روشن مقامات ارشد ورزش ایران همراه شد و در نهایت کمیته بین‌المللی المپیک رضایت خود را از آیین‌نامه جدید فدراسیون‌های ورزشی در ایران که استقلال بیشتری را برای مدیریت این فدراسیون‌ها فراهم می‌کند، اعلام کرد.

در میان جلسات کاری که وزیر ورزش در چین داشت، شاید از همه مهم‌تر دیدار با وزیر ورزش این کشور باشد؛ دیداری که می‌توان آن را آغازگر نخستین فصل کار مشترک ایران و چین طبق سند همکاری‌های ۲۵ ساله دو کشور دانست. در کنار همه تشریفات معمول دیدارهایی این‌چنینی، آن‌چه بیش از همه در این دیدار نمود داشت و می‌تواند به‌عنوان دستاوردی مهم برای ورزش کشور قلمداد شود، انتقال تجربیات طرف چینی در صنعت ورزش است که بر اساس توافق به‌عمل آمده میان وزرای دو کشور قرار است، صنعتگران ورزش چین در سفری به ایران، جلساتی را با فعالان ایرانی این حوزه برگزار کنند. هم‌چنین از دیگر توافقات مهم به‌عمل آمده می‌توان به حمایت ایران از چین در برخی رشته‌های ورزشی که ایران در آن سرآمد است، اشاره کرد.

 

 

 

دسته بندی : فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone