چهارشنبه 20 بهمن 1400
کامرون 2022 و داوری که اگر سوت نمی‌زد، می‌مرد!

کامرون 2022 و داوری که اگر سوت نمی‌زد، می‌مرد!
جام ملت‌های آفریقا با قهرمانی سنگال و لحظات به یاد ماندنی و درخشان بسیار به پایان رسید.

فینال جام ملت‌های آفریقای 2022 با پیروزی سنگال برابر مصر در ضربات پنالتی به پایان رسید تا تکلیف قهرمان این دوره هم مشخص شود.

در این مطلب لحظات درخشانی را مرور خواهیم کرد که در طول این یک ماه مسابقات در کامرون شاهد آن بودیم.

اولین قهرمانی سنگال در جام ملت‌های آفریقا
سنگال که فینالیست شکست خورده سال 2019 بود به‌‌عنوان مدعی قدم به این رقابت‌ها گذاشت. آنها با ‌تنها یک پیروزی و یک گل زده – از روی نقطه پنالتی – از مرحله گروهی عبور کردند تا آغاز چندان درخشانی را پشت سر نگذاشته باشند.
اما وقتی مراحل حذفی شروع شد، این تیم آرام آرام روند صعودی را طی کرد و با غلبه بر کیپ‌ورد، گینه استوایی و بورکینا فاسو به فینال راه پیدا کرد. آنها در دیدار نهایی با پیروزی برابر مصر، پرافتخارترین تیم این قاره با هفت قهرمانی، جام را به‌دست آوردند. سنگالی‌ها پس از شکست‌های فراوان بالاخره موفق شدند قهرمان این قاره شوند.

جلب توجه ویروس کرونا
ویروس کرونا نقش مهمی در طول این مسابقات ایفا کرد اما در میان محدودیت‌ها و معیارهای در نظر گرفته شده که همیشه رعایت نمی‌شدند، ارزیابی تاثیرگذاری این ویروس در رقابت‌ها چندان آسان نیست. برای مثال صدها نفر سنگالی برای تماشای بازی فینال برابر مصر به یائونده آمدند اما تست منفی نشان ندادند.
جنجال ایجاد شده بر سر این که هیچ بازیکنی از کامرون با تست مثبت روبه‌رو نشد نیز اتفاقی بود که به آتش این اختلافات دامن زد و حتی ساموئل اتوئو، رئیس فدراسیون فوتبال این کشور‌ را وادار به واکنش کرد. او گفت:« این‌که کامرون را به دستکاری در تست‌های کرونا متهم کنید کار درستی نیست. باید بدانید که من هرگز چنین اقدامی را تایید نخواهم کرد. شکست را به قهرمانی با تقلب ترجیح می‌دهم.»

وینسنت ابوباکار، گلزن بی‌رحم
کاپیتان تیم ملی کامرون در طول رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا غیرقابل مهار بود و تنها در دیدار نیمه نهایی برابر مصر موفق به گلزنی نشد. وینسنت اوباکار هشت گل زد که شامل دبل برابر بورکینا فاسو و گینه استوایی بود. این مهاجم بالاتر از بنی مک‌کارتی از آفریقای جنوبی و حسام حسن مصری که در جام ملت‌های آفریقای 1998 توانستد هفت گل به ثمر برسانند قرار گرفت.
ابوباکار حالا با این هشت گل دومین گلزن برتر یک دوره از مسابقات جام ملت‌های آفریقا به حساب می‌آید و پس از اندایه مولامبا قرار دارد که در سال 1974 موفق شد 9 گل به ثمر برساند. او هم‌چنین با رکورد لوران پوکو برابر شد که در سال 1970 موفق شد هشت گل بزند.

سادیو مانه در اوج
انتظار می‌رفت که مانه رهبر سنگال به‌عنوان مدعی قهرمانی باشد. و او به خوبی توانست این نقش را خصوصا در مراحل حذفی ایفا کند. سادیو مانه، ستاره لیورپول، حالا با تیم ملی کشورش به اوج رسیده است. این مهاجم در طول این مسابقات توانست سه گل و دو پاس گل به نام خودش به ثبت برساند اما با پنالتی که در دقایق ابتدایی بازی فینال از دست داد در حال تبدیل شدن به قهرمانی بدشانس برای این کشور بود اما تاریخ به سود او پیش رفت.
این شماره 10 در تمام طول 120 دقیقه روی دفاع مصر خطرساز بود و بارها آنها را تهدید کرد و از زیر بار قرار گرفتن پشت پنالتی پنجم شانه خالی نکرد، ضربه‌ای که در نهایت جام قهرمانی را برای سنگال به ارمغان آورد. سادیو مانه پس از این بازی جایزه بهترین بازیکن جام ملت‌های آفریقا را نیز از آن خود کرد.

عدم موفقیت الجزایر
یکی از مهم‌ترین لحظات جام ملت‌های آفریقا بدون‌شک حذف الجزایر، مدافع عنوان قهرمانی، در دور اول بود. ناامیدی مطلق برای این تیم که به دنبال دومین قهرمانی متوالی بود و با 34 بازی بدون شکست قدم به این مسابقات گذاشت. آنها در نهایت بدون پیروزی و با یک تساوی بدون گل برابر سیرالئون و دو باخت مقابل گینه استوایی و ساحل عاج از این مسابقات کنار رفتند. آنها نمایشی که در شأن قهرمان جام ملت‌های آفریقای 2019 باشد را به‌نمایش نگذاشتند.

تراژدی در اولمبه
این قرار بود یک بازی معمولی مرحله یک‌هشتم بین کامرون و کومور در تاریخ 24 ژانویه در ورزشگاه تازه تاسیس اولمبه باشد. این بازی زمانی تبدیل به یک تراژدی شد که یک ساعت پیش از آغاز بازی، هجوم تماشاگران به در جنوبی باعث شد که بسیاری از حاضران در شرایط سختی قرار بگیرند. هشت نفر در این حادثه جان باختند که یک بچه 6 ساله بین آنها بود. تدابیر امنیت جدیدی پس از این تراژدی در نظر گرفته شد و پس از آن حادثه دیگری گزارش نشد. اما این اتفاق تا همیشه در تاریخ این مسابقات ماندگار خواهد شد.

جنجال ورزشگاه‌ها
این روند با بحث درباره کیفیت زمین در ورزشگاه جاپوما در دوآلا پس از شکست الجزایر برابر گینه استوایی آغاز شد و با تغییر محل برگزاری دیدار یک‌چهارم نهایی و نیمه نهایی به یائونده ادامه پیدا کرد. تمامی این اتفاقات بدون توضیح درستی از سوی کنفدراسیون فوتبال آفریقا صورت گرفت که پس از تراژدی اولمبه تصمیم به تغییر شرایط گرفت.

لحظات باورنکردنی کومور
کوموری‌ها اولین حضورشان در جام ملت‌های آفریقا را فراموش نخواهند کرد. این تیم با مراکش، غنا و گابن هم‌گروه بود و به هیچ‌عنوان مدعی صعود از گروهش به‌حساب نمی‌آمد. آنها برابر مراکش و گابن شکست خوردند اما موفق شدند با غلبه بر غنا به‌عنوان یکی از بهترین تیم‌های رده سوم به مرحله بعدی راه پیدا کنند.
آنها در مرحله یک‌هشتم با هجوم ویروس کرونا به دروازه‌بانان خود روبه‌رو شدند و در نتیجه چاکر الحدور، مدافع این تیم‌ بود که در دیدار برابر کامرون درون دروازه ایستاد. کومور با جسارت و قلبش به میدان رفت و با نتیجه 1-2 شکست خورد. آنها احترام بسیاری را در این مسابقات به‌دست آوردند و مانند قهرمان در خانه از آنها استقبال شد.

درخشش گامبیا
گامبیا در اولین حضورش در رقابت‌های جام ملت‌های آفریقا توانست نمایش درخشانی را ارائه کند که در نهایت در مرحله یک‌چهارم نهایی برابر کامرون به پایان رسید. این تیم با پیروزی برابر موریتانی، تونس و گینه باعث شگفتی بسیاری شد. گامبیا سریع و سرحال بازی می‌کرد و یکی از نقاط قوت این رقابت‌ها به‌حساب می‌آمد. این شاهکاری بزرگ برای تیمی بود که در فاصله سال‌های 2013 تا 2018 هیچ بردی نداشت و در جایگاه صد و پنجاهم رده‌بندی فیفا قرار دارد.

موکانسانگا، زنی در میانه میدان
او تا همیشه در جایگاه اول قرار خواهد داشت. سلیمه موکانسانگا، داور اهل رواندا، اولین زن تاریخ شد که دیدار گینه و زیمباوه را در روز سوم مرحله گروهی در جام ملت‌های آفریقا سوت زد. این اولین بار بود که یک تیم متشکل از چهار داور زن توانستند دیداری را در این مسابقات قضاوت کنند.

مورد عجیب یانی سیکاوزه
تونس و مالی در تاریخ 12 ژانویه به مصاف هم رفتند. در حالی که عقاب‌ها با یک گل جلو بودند، اتفاق عجیبی در این بازی رخ داد. یانی سیکاوزه، داور بازی، در دقیقه 85 سوت پایان بازی را زد. این داور اهل زیمباوه وقتی با اعتراض بسیار روبه‌رو شد بار دیگر بازی را از سر گرفت و در حالی که هنوز زمان باقی مانده بود باز هم بازی را تمام کرد.
عصبانیت تونسی‌ها تاثیری در تغییر این شرایط نداشت و نتیجه بازی به همان شکل ماند. سیکاوزه بعدتر با انتشار مطلبی در اکیپ مدعی شد که در شرایط بدی قرار داشت و به‌شدت گرما زده شده بود و از این بابت عذرخواهی کرد:« در پنج دقیقه پایانی نزدیک بود به کما بروم، آنها این موضوع را در بیمارستان به من گفتند. ممکن بود کارم به تابوت بکشد. »

کامو مالو، پیشروی بومی
بحث همیشگی بین مربیان آفریقایی و اروپایی بار دیگر در جام ملت‌های آفریقای 2022 هم مطرح شد و این بار کامو مالو، سرمربی بورکینافاسو بود که با قدرت از مربیان آفریقایی دفاع کرد. این مربی تنها در کشورش تمرین کرده اما توانست افتخار رساندن این تیم به نیمه نهایی را به‌دست آورد.
او در شب بازی نیمه نهایی برابر سنگال گفت:« ظرفیت تنها مختص به اروپا نیست. اگر ما اعتماد مقامات را جلب کنیم می‌توانیم کوه را تکان دهیم.» او علی‌رغم مشکلات سیاسی در بورکینا‌فاسو توانست عملکرد درخشانی در این تیم داشته باشد.

 

 

 

دسته بندی : فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone