شنبه 13 شهریور 1400
قانون VAR به سود عربستان نقض شد

قانون VAR به سود عربستان نقض شد
رسانه های ویتنامی اعلام کردند که در دیدار برابر عربستان، قانون استفاده از تکنولوژی VAR به سود عربستان نقض شده است.

تیم ملی فوتبال عربستان در شرایطی موفق شد با نتیجه 3 بر یک از سد ویتنام عبور کند که با یک گل از میهمان خود عقب افتاده بود و با تصمیم جنجالی داور مسابقه در دقیقه 55، از روی نقطه پنالتی به گل تساوی رسیده بود ضمن اینکه مدافع ویتنام بابت این خطای پنالتی که توسط VAR مورد بازبینی قرار گرفته بود، از زمین بازی اخراج شد.

در همین رابطه، وب سایت ویتنامی vnexpress مدعی شده که در این صحنه تیم داوری اردنی که مسئول VAR بوده اند، از قانون پیروی نکرده اند. داستان از این قرار است پس از نفوذ سلطان الغنام از سمت راست، گلر ویتنام برای تصاحب توپ از دروازه بیرون آمد ولی مدافع عربستانی با یک پاس در عرض، سلمان الفرج را در مقابل دروازه خالی صاحب موقعیت کرد.

کاپیتان عربستان ضربه اش را به سمت دروازه زد، اما دوی مانه دو مدافع ویتنام با تکلی دیدنی مانع از باز شدن دروازه تیمش شد. پس از این صحنه، ادهم مخادمه داور اردنی که مسئول VAR بود، به ایلگیز تانتاشف داور ازبکستانی بازی اطلاع می دهد که این صحنه نیاز به بازبینی دارد. پس از مرور حادثه مقابل دروازه ویتنام، مشخص شد توپ پس از برخورد به بدن مدافع میهمان، به دست او نیز برخورد کرده است.

در دقایقی که ایلگیز تانتاشف قاضی میدان در حال مشاهده صحنه بود، تصاویر تلویزیونی او را هنگام بازبینی صحنه نشان داد و مشخص شد که داور ازبک چندین بار این صحنه را روی دور آهسته دید و در نهایت تصمیم گرفت یک خطای پنالتی را به سود عربستان اعلام کند. او همچنین کارت زرد دوم را به دوی مانه دو نشان داد و او را از زمین بازی اخراج کرد.

وب سایت ویتنامی vnexpress نیز در این خصوص نوشته است که طبق قوانین و مقررات VAR مربوط به فصل 2021-2022 که توسط شورای بین المللی فوتبال (IFAB) منتشر شده، در بخش 4 قوانین بررسی وضعیت آمده است: VAR می تواند ویدیو را با سرعت معمولی یا کند بررسی کند. اما به طور کلی، سرعت کند باید فقط برای مواردی مانند موقعیت آفساید، خطا، موقعیت توپ برای بیرون یا داخل زمین بودن استفاده شود اما سرعت عادی برای موقعیت های با شدت بالا یا تصمیم گیری در مورد استفاده از دست برای بازی با توپ، استفاده می شود.

این وب سایت در ادامه نوشته است: در این شرایط، تیم VAR اردن از قانون فوق پیروی نکرد. قرار بود آنها با سرعت عادی صحنه را مورد بازبینی قرار دهند. آخرین نمونه بازی منچستریونایتد - وولورهمپتون در لیگ برتر انگلیس در 29 آگوست بود. زمانی که میسون گرینوود برای این تیم گلزنی کرد ولی پیش از آن، یکی از بازیکنان وولورهمپتون پس از برخورد با پوگبا روی زمین افتاد. اما تصمیم مارک دین تغییری نکرد چرا که سناریو با شدت بالا در این لحظه رقم خورده بود.

همچنین در دیدار میان ژاپن و عمان اتفاق مشابهی نیز رخ داد. جایی که داور ابتدا یک خطای پنالتی به سود شاگردان برانکو ایوانکوویچ اعلام کرد اما قاضی مسابقه پس از بازبینی صحنه توسط VAR تصمیم خود را تغییر داد و از اعلام خطای پنالتی به سود عمان خودداری کرد.

 

 

 

 

 

 

 

دسته بندی : فوتبال

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone