پنجشنبه 25 فروردین 1401
باشگاه فوتبال ابها

باشگاه فوتبال ابها

محل احداث : عربستان
سال تاسیس : 1966
ایده تأسیس یک باشگاه ورزشی در ابها با ابتکار شخصی عبدالله المعلمی در سال 1947 آغاز شد و دلایل او برای تأسیس باشگاه ورزشی این بود که جوانان ابها محلی برای تمرین و بازی فوتبال داشته باشند. جوانان ابها تا سال 60 بدون باشگاه رسمی به تمرینات خود ادامه دادند و سپس ایده تأسیس باشگاه ورزشی به جریان افتاد. هدف از تأسیس باشگاه ورزشی تنها یک باشگاه ورزشی نبود. همچنین هدف آن این بود که یک باشگاه آموزشی و اجتماعی باشد. جلسه ای در این خصوص برگزار شد و حاضرین با ایجاد باشگاه ورزشی در ابها موافقت کردند. اما مشکلی در جلسه به وجود آمد که باعث اختلاف بین حاضران شد. علت این انشعاب نامگذاری باشگاه بود. نیمی از آنها می خواستند اسم باشگاه الاهلی عسیر باشد و نیمی دیگر می خواستند اسمش اتحاد شباب اسیر باشد. توافقی حاصل نشد و در نهایت دو باشگاه در ابها تاسیس شد.
و در سال 1966 این باشگاه به طور رسمی در GSA با نام باشگاه ورزشی الفاروق در ابها به ثبت رسید. اولین رئیس رسمی باشگاه، محمد بن ابراهیم النعامی بود که نام باشگاه را از باشگاه ورزشی الاهلی به باشگاه ورزشی الفاروق تغییر داد.
در همین زمان باشگاه ورزشی الاتحاد در ابها تشکیل شد و اولین رئیس رسمی آن عزیز بن مصطفی بود. طبق دستورالعمل GSA، باشگاه ورزشی الاتحاد در سال 1962 نام خود را به باشگاه ورزشی ابها تغییر داد.
این به خاطر باشگاهی به نام باشگاه ورزشی الاتحاد در جده بود. و در سال 1968، باشگاه ورزشی ابها یک بار دیگر نام خود را تغییر داد، اما این بار به باشگاه ورزشی الصدیق، به یاد ابوبکر، اولین خلفای راشدین. در اوایل سال 1969، GSA تصمیم گرفت هر دو باشگاه الفاروق و الصدیق را ادغام کند و یک باشگاه تحت نام باشگاه ورزشی الفاروق تشکیل دهد. شیخ سلیمان بن احمد میمیش اولین رئیس باشگاه تازه ادغام شده بود

 

 باشگاه فوتبال ابها

 

در سال 1972، باشگاه ورزشی الفاروق مراسمی را به افتخار شاهزاده خالد بن فیصل آل سعود به مناسبت انتصاب وی به عنوان فرماندار عسیر برگزار کرد. این مراسم در دفتر مرکزی باشگاه برگزار شد و در مورد مسائل مربوط به باشگاه بحث و تبادل نظر شد. یکی از مواردی که مورد بحث قرار گرفت، تغییر نام پیشنهادی شاهزاده به اعضای هیئت مدیره باشگاه بود. اعضای هیئت مدیره و هواداران باشگاه به اتفاق آرا با تغییر نام باشگاه به باشگاه ورزشی الودیه موافقت کردند. الودیه برای اولین بار در سال 1977 به لیگ دسته اول عربستان صعود کرد. آنها دو فصل را در دسته اول گذراندند و سپس به لیگ های منطقه سقوط کردند. در سال 1983، باشگاه یک بار دیگر به لیگ دسته اول صعود کرد و دو فصل را سپری کرد تا اینکه در پایان فصل 1984–1985 سقوط کرد. الودیه یک بار دیگر در سال 1994 صعود کرد و بعد از یک فصل سقوط کرد. در سال 1999، این باشگاه نام خود را از باشگاه ورزشی الودیه به باشگاه ورزشی ابها تغییر داد.
در همان سال این باشگاه با هدایت سعد صالح البشری به عنوان سرمربی به لیگ دسته دوم صعود کرد. یک سال بعد، باشگاه یک بار دیگر صعود کرد، اما این بار با مربی الجزایری، الیاس بو زید، به لیگ دسته اول رسید. در سال 2005، ابها پس از کسب مقام دوم در فصل 2004–2005، برای اولین بار به لیگ برتر، بالاترین سطح فوتبال عربستان صعود کرد.
این باشگاه تنها پس از یک فصل حضور در لیگ برتر سقوط کرد. ابها پس از کسب مقام دوم در فصل 08-2007 یک بار دیگر به لیگ برتر رسید. آنها پس از یک فصل پس از شکست مقابل الرائد در مرحله پلی آف سقوط، سقوط کردند
ابها سپس شش فصل متوالی را در لیگ دسته اول عربستان سپری کرد تا اینکه برای اولین بار از سال 2000 به دسته دوم سقوط کرد.

 استادیوم شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز

 

استادیوم شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز
گنجایش : 20000 نفر
این نام از شاهزاده سلطان بن عبدالعزیز، ولیعهد سابق عربستان سعودی گرفته شده است.

 

 

 

 

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone