پنجشنبه 4 شهریور 1400
احساس درد بعد از تمرین همیشه معنای خوبی ندارد

احساس درد بعد از تمرین همیشه معنای خوبی ندارد

همه شما با دردی که پس از یک ورزش سنگین دارید آشنا هستید. پایین آمدن یا بالا رفتن از پله دشوار می شود. حتی عوض کردن لباس هم با احساس درد همراه است و هر بار که می خندید عضلات شکمتان، خنده را با درد کشیدن عوض می کند. اما می دانید این احساس درد در مسیر متناسب شدن اندام لازم است. اما آیا پس از هر بار ورزش کردن باید چنین دردی را حس کرد؟ این درد در کوتاه مدت، بد نیست اما باید با جزئیات بیشتری به این مسئله پرداخت. پس با ما همراه باشید. آیا باید سعی کنید بدنتان درد بگیرد؟ درد نمی تواند خوب یا بد بودن ورزشتان را تعریف کند و نباید سعی داشته باشید با ورزش باعث بدن درد شوید. اینکه سعی کنید بدنتان را به چالش بکشید، خوب است اما اینکه هر بار بدن درد بگیرید را تبدیل به یک هدف نکنید. برای نتیجه گیری لازم نیست که بعد از هر بار ورزش کردن، احساس درد کنید. اگر دائم بخواهید تا حدِ بدن درد پیش بروید، دچار اُور ترینینگ یا تمرین بیش از حد خواهید شد که اصلا برای بدنتان خوب نیست. آیا احساس درد به معنای داشتن یک تمرین خوب است؟ خیر. با اینکه درد یکی از شاخصه های سخت تمرین کردن است، اما ضرورتا نشان دهنده تمرین خوب نیست. احساس درد داشتن تا چند روز بعد از ورزش، به این معنا نیست که تمرین خوبی داشته اید.

اگر بدن درد نگیرید، یعنی تمرینمان بی تاثیر بوده است؟! خیر. این یعنی بدنتان به روتین ورزشی تان عادت کرده است. بدن به فشاری که تحمل می کند، عادت کرده اما همچنان به عضله سازی و افزایش قدرت ادامه می دهد. اما اگر همان برنامه را برای مدت زمان طولانی ادامه دهید. باید تغییرات کمی ایجاد کنید چون دیگر بدن رشد گذشته را نخواهد داشت. چرا دچار درد می شوید؟ آیا اخیرا ورزش جدیدی را امتحان کرده اید؟ گروه عضلانی که تا به حال به کار نگرفته بودید را تمرین داده اید؟ بعد از پیاده سازی یک روتین یا برنامه جدید، طبیعی است که مدتی دچار بدن درد شوید. اما همانطور که گفته شد، این درد نباید بیشتر از چند روز طول بکشد. درد در واقع پیام بدنتان است که می گوید بعد از تمرین بعدی به استراحت و ریکاوری نیاز دارد. از شما می خواهم به زمانی فکر کنید که برای اولین بار ورزش را شروع کرده بودید. آن زمان دائما دنبال این بودید که چیز جدیدی را امتحان کنید. دچار درد هایی می شدید که گاهی حتی تا یک هفته نیز ادامه پیدا می کردند!

وقتی کمی با تجربه تر شدید، متوجه می شوید که دیگر مانند قبل، زیاد دچار بدن درد نمی شوید و تعداد دفعات و مدت آن کمتر شده است. علتش این است که بدن می تواند خود را با فشاری که به آن وارد می کنید، بهتر وفق دهد. این فرآیند کاملا طبیعی است و بدن خوب می تواند خودش را با شرایط سازگار کند. 

 

دسته بندی : مقالات ورزشی

chat_bubble_outline ارسال نظر

عنوان نظر :
نام شما :
ایمیل :
local_phone